5 علت ایجاد حفره روی اپوکسی و روش برطرف کردن آن

5 علت ایجاد حفره روی اپوکسی و روش‌های برطرف کردن آن

 

 

شما یک اثر هنری مثل میز رزینی، تابلو آبستره اکریلیک با پوشش اپوکسی یا آبستره رزین خلق کرده اید و در آخر میبینید روی سطح کارتان حفره‌هایی تشکیل شده است.

 

حفره‌ روی اپوکسی (سطح اپوکسی) ایجاد شده، دلیل آن چیست؟!

واقعا اعصاب خورد کن است! به این دندانه ها و حفره روی اپوکسی، “چشم ماهی” میگویند. البته به دید من هیچگاه شبیه چشم ماهی نبوده اند! برای من حسی شبیه به این داشته اند که رزین اپوکسی تمامی پستی و بلندی های سطوح را پر نکرده است. اما نام گذاری حفره روی اپوکسی رزین به نام چشم ماهی باعث میشود تا حسی هیجان انگیز و عجیب داشته باشیم.

 

مشکلات اپوکسی - حفره اپوکسی چشم ماهی
روش حل مشکل حفره اپوکسی

 

در ادامه با 5 دلیل اصلی بوجود آمدن حفره روی اپوکسی آشنا میشویم

1. به اندازه ی کافی رزین اپوکسی نمیریزید

اگر مقدار کافی رزین روی سطح بوم یا تابلو نریزید، تمامی سطح شما یکدست نخواهد شد و حفره روی اپوکسی ایجاد میشود. پس باید به اندازه ی کافی رزین ترکیب کنید تا تمامی عمق و سطح کار را پر کند. چطور باید محاسبه کنیم؟

یک محاسبه گر حرفه‌ای برای شما طراحی کرده‌ایم میتوانید به ماشین حساب اپوکسی کار مراجعه کنید.

 

نکته ای برای حرفه ای ها:

کمی بیش از مقداری که ماشین حساب میگوید ترکیب کنید. چرا؟

به هنگام استفاده از رزین اپوکسی همیشه این پیش‌بینی را داشته باشید که مقداری بیشتری از رزین برای تهیه ی رنگ دلخواهتان به صورت جداگانه نیاز خواهید داشت. برخی اوقات هم به دلیل اشتباه در محاسبه یا شاید آلوده بودن وسایل مجبور میشویم مقداری از رزین را دور بریزیم و باید پیش بینی این شرایط را داشته باشیم.

 

2. از رزین اپوکسی مخصوص چوب و یا اپوکسی دکوراتیو استفاده نمیکنید

هنگامی که رزین اپوکسی را روی سطح میریزید، ضخامت آن باید به قدری باشد که تمامی سطح را به خوبی بپوشاند. اگر با سطوح صاف و صیقلی کار میکنید نباید بگذارید رزین به مقدار زیاد از کناره‌ها چکه کند. میتوانید دور تا دور قطعه را توسط چسب پهن، یک دیواره درست کنید تا رزین روی سطح کار بماند و از حفره روی سطح اپوکسی ایجاد نشود.

 

3. موانعی برای پخش رزین وجود دارد!

وجود چربی روی سطح:

رزین اپوکسی با بسیاری از مواد ترکیب میشود و روغن تنها ماده ی ممکن نیست. با اینکه اضافه کردن مقداری روغن سیلیکون و یا انواع الکل‌ها به رزین میتواند راه جالبی برای ایجاد بافت سلولی در رزین باشد، اما این عمل سبب به وجود آمدن حفره روی اپوکسی و چشم ماهی خواهد شد.

برای برطرف کردن این مشکل باید قبل از ریختن اپوکسی روی سطح، از تمیز بودن سطح اطمینان حاصل کنید. سطح را با استون صنعتی و پاک کنید و یا با الکل ایزوپروپیل تمیز کنید. سطوح آغشته به چسب و موم هم مانع جذب رزین میشوند، پس قبل از شروع کار آنها را نیز پاک کنید.

 

وجود رطوبت:

برای ساخت تابلو آبستره اکریلیک از رنگهای اکریلیک استفاده میشود. درنهایت یک لایه رزین اپوکسی روی آن اعمال میکنند تا زیبایی بیشتری داشته باشد. حال آنکه رنگ اکریلیک پایه آب است و رزین با آب سازگاری ندارد پس باید دقت کنید تا زمانی که رنگ اکریلیک به صورت کامل خشک نشده شروع به اعمال رزین اپوکسی نکنید.

رطوبت موجود در رنگ باعث میشود اپوکسی روی سطح قرار نگیرد و فرار کند درنتیجه حفره روی اپوکسی ایجاد میشود.

 

حفره روی سطح اپوکسی
روش حل مشکل حفره اپوکسی

سطوح چوبی:

ممکن است روش کار شما با اپوکسی چوب برای ساخت صفحات ترکیبی رزین و چوب باشد، باید دقت کنید رطوبت چوب کمتر از 10 درصد باشد. دقت کنید روی سطح چوب نباید رنگ، گازوییل، روغن، سیلر و انواع مواد دیگر اعمال شده باشد. تمام این مواد باعث فرار اپوکسی از روی سطح شده و حفره روی اپوکسی (چشم ماهی) ایجاد خواهد شد که از مشکلات کار با اپوکسی است.

 

نکته برای حرفه‌ای‌ها:

ممکن است در محیط کارگاهتان از انواع رنگ، الکل یا حتی اسپری سیلیکون برای قالب گیری اپوکسی و کارهای دیگر استفاده میکنید. درنتیجه مطمئناً این ذرات رنگ و چربی در هوای محیط کارگاه معلق هستند و همینها میتوانند روی سطح تابلو آبستره شما بنشینند و چشم ماهی تشکیل شود. این مورد یکی از شایع‌ترین موارد فرار اپوکسی از روی سطح است که دوستان به آن کمتر توجه میکنند.

 

4. سطح کار رزینی شما پستی بلندی دارد

من این مشکل را بیشتر در پروژه های ترکیبی میبینم. حتی اگر از رزین اپوکسی کافی هم استفاده کنید، این رزین بدون کمک مکانیکی با دست یا قلمو، تمامی سطوح را پوشش نخواهد داد. اینجا باید از چسب نواری و یا انواع چسب هنری استفاده کنید. دور سطح هنری را چسب کاری کنید تا رزین اپوکسی تمام سطح را آغشته کند.

 

نکته ای برای حرفه ای ها:

به دلیل اینکه رزین های دکوراتیو معمولاً به صورت نازک ریخته میشوند، اگر این لایه ضخامت پیدا کند، امکان ایجاد حباب هم بیشتر میشود. در مقاله ی “10 راه برای خلاص شدن از حباب های رزین اپوکسی” میتوانید روش های از بین بردن حباب را ببینید.

 

5. در اواخر ژل‌تایم رزین، به آن دست زده اید

میدانم که کار کردن روی اثر شاهکارتان تا آخرین لحظه واقعا جذاب است، اما در مرحله ای که رزین درحال ژل شدن است اجازه ی دست زدن به آن را ندارید و اگر به رزین اپوکسی دست بزنید، اثر هنریتان خراب خواهد شد. اگر در زمانی که رزین در حال ژل شدن است به آن دست بزنید در آن حباب ها و حفره هایی ایجاد خواهد شد.

 

در ادامه روش از بین بردن دندانه ها و حفره روی اپوکسی را یاد میگیرید

با این سه گام میتوانید چشم ماهی موجود در رزین اپوکسی را از بین ببرید:

گام اول:

دلایل ایجاد دندانه ها و حفره ها را بیابید. اگر علت را نیابید، این حالت دوباره و دوباره ایجاد خواهند شد (موارد 1 تا 5 که در بالا اشاره شد را بررسی کنید)

 

گام دوم:

عمق حفره ها را تخمین بزنید. اگر حفره ها کم عمق هستند، مثلا 2 تا 3 میلیمتر، مقدار بیشتری رزین اپوکسی روی آنها بریزید. حواستان باشد که سطح رزین تمیز باشد و مقدار صحیحی از رزین اپوکسی روی سطح بریزید. اگر نمیدانید چقدر رزین مورد نیاز است، از ماشین حساب اپوکسی کار کمک بگیرید.

 

گام سوم:

اگر حفره ها عمقشان 3 میلیمتر و یا بیشتر است، رزین اپوکسی را در چند مرحله بریزید.

 

مشکل حفره روی سطح اپوکسی
روش حل مشکل حفره اپوکسی

 

نکته ای برای حرفه ای ها:

به هنگام ریختن لایه‌های رزین اپوکسی، ممکن است تمامی زوایا مانند دفعه ی اول پر نشوند. پس بهتر است که از یک قلمو کمک بگیرید تا رزین اپوکسی را روی تمامی سطح و به یک اندازه پخش کنید.

همچنین توصیه میکنم اگر عمق حفره‌ها زیاد بود حتماً قبل از ریختن رزین اپوکسی، داخل حفره ها را با سنباده نرم گرید 400 و به همراه کمی آب، سنباده زده سپس با دستمال بدون پرز تمیز کنید. بعد رزین اپوکسی را اعمال کنید. اینکار باعث ایجاد پیوند قوی تر رزین اپوکسی با سطح حفره خواهد شد و امکان ایجاد چشم ماهی را بسیار کم میکند.

 

خوشحالم برای دفعات بعدی که کار هنری با رزین اپوکسی انجام میدهید دیگر نیازی نیست نگران حفره ها، دندانه ها و چشم ماهی اپوکسی باشید.

 

با آرزوی موفقیت

حامد شاهسوندی و تیم تحریریه اپوکسی کار

 

امتیاز شما برای این مقاله!

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد آرا: 68

شما هنوز امتیازی به این مقاله نداده‌اید!

39 دیدگاه برای “5 علت ایجاد حفره روی اپوکسی و روش برطرف کردن آن

  1. D گفته:

    سلام ببخشید من رزین رو که درست میکنم بعد از چند روز رویه میبنده و کدر میشه دلیلش چیه

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      اگر هاردنر شما اضافه باشه این امکان وجود خواهد داشت یعنی رزین به سختی میرسد ولی هاردنر اضافی روی سطح با دی اکسید کربن هوا واکنش داده و سفیدک میزند.
      نسبت را دقیق رعایت کنید و مجدد بررسی کنید.

      موفق باشید

  2. النا گفته:

    با سلام.سطح رزین من بخاطر دستکاری در ژل تایم دچار سفیدی و بافت شده .میخواستم بدونم الان با ریختن لایه دوم مشکل حل میشه یا باید ابتدا سنباده زده بشه

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      اگر سفیدی ایجاد شده خیر برطرف نخواهد شد. باید ساب بزنید و مجدد لایه اعمال کنید.
      موفق باشید

  3. محمد گفته:

    سلام
    و ممنون از مطالب آموزنده شما استاد
    سوالی داشتم مبنی بر اینکه اگر میز رزینی بنده کمی از اون کنده شده باشد آیا میشود درستش کرد؟ بازم ممنون که وقت میزاریم و پاسخ میدین با تشکر فراوان

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      بله امکان ترمیم هست باید مجدد قالب بسته بشه و رزین ریزی انجام شود.

      موفق باشید

  4. AmOzAde گفته:

    سلام خسته نباشید من روی تابلو چشم نظر رزینیم بعد از دو رو ی کوچولو مو بود برداشتم جای دستم روش مونده باید چیکار کنم لک بره

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام دوست عزیز
      میتونید یک لایه رزین بیرنگ اضافه کنید.

      موفق باشید

      • زینب گفته:

        سلام وقت بخیر
        من لایه ی دوم رزین رو روی زیر لیوانی هام میریزم بد از خشک شدن یه حالت تار عنکبوتی میشه
        باید چیکارش کنم؟

      • کارشناس اپوکسی کار گفته:

        سلام بر شما
        5 دلیل گفته شده در این مقاله را در کار رعایت کنید و همینطور روی کنترل نوسان دما بسیار حساس باشید بین 23 تا 25 درجه دما را نگهدارید مشکل برطرف خواهد شد.

        موفق باشید

  5. نرگس گفته:

    سلام من ماهی سه بعدی درست میکنم پارسال این مشکل رو نداشتم اما امسال روی سطح رزینم ناهمواری های ایجاد میشه کمتر از یک میلیمتر،حتی لایه های اضافه تر رو هم که میریزم درست نمیشه؟
    چکار باید کنم؟
    ممکنه از کیفیت پایین رزینم باشه؟

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام بر شما

      میتوانید عکس به پشتیبانی تلگرام یا اینستاگرام ارسال کنید تا راهنمایی شوید.

      با احترام

  6. مهبد جلالی گفته:

    با سلام
    من در رزین آکریلاکی پایه آب خود ضد کف سیلیکونی ریخته ام و به مقدار زیاد مثلا در 100کیلو رزین 150 گرم از ضد کف و پدیده چشم ماهی رخ‌داده برای رفع این مشکل کمکم کنید شنیدم الکلی مثل ایزو پروپیل می تونه کمک‌کننده باشد خیلی ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام بر شما
      رزین اکریلیک در حوزه کاری ما نیست نمیتونم راهنمایی دقیقی انجام بدم.
      موفق باشید

  7. فاطمه گفته:

    سلام خسته نباشید،من یک میز رزینی درست کردم ک اولش بدون هیچ پستی بلندی و موج هست بعد از خشک شدن وقتی نور میخوره بهش پر پستی بلندیِ،مث موج،یا این ک انگار هی انگشت زدم فرو رفته تپ،ولی من دست نزدم….

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلامم دوست عزیز
      مواردی که در این مقاله گفته شد را رعایت کنید همینطور نوسان دمای روز و شب و رطوبت را به شدت کنترل کنید مشکل کار حل خواهد شد.

  8. افراسیابی گفته:

    سلام من یه مقداری اپوکسی و هاردنر رو طبق دستورالعمل محصول مخلوط کردم و در ظرفی قالب گرفتم و بعد هم شفاف شد و هم سخت شد. امایک رگه هایی در اون میبینم که باعث شده مثل شیشه یکدست نباشه.این رگه هاشبیه هاله ای به صورت ابرهستش.اگه علتش روبهم بگیدممنون میشم

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام بر شما

      این حالت به سه دلیل میتواند اتفاق بیافتد یا رطوبت محیط شما بالا بوده است و یا کامل به صورت صحیح مخلوط نکرده اید و یا یکی از ظروف شما آلودگی داشته است دوست عزیز

      با احترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تایید شماره موبایل
لطفا "شماره موبایل" خود را همراه با صفر ابتدا وارد کنید

لطفا شماره موبایل همراه با “صفر” در ابتدا وارد شود

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد