12 دلیل اصلی “خشک نشدن رزین” اپوکسی

12 دلیل خشک نشدن رزین اپوکسی

علت خشک نشدن رزین اپوکسی من چیست؟

خشک نشدن رزین مشکلی است که تازه کارهای رزین و حتی گاهی حرفه ای ها هم درگیرش هستند. اگر شما هم با این مشکل مواجه شده اید با ما همراه شوید زیرا در ادامه چندین سوال آماده کرده‌ایم که شما باید در مورد “علل خشک نشدن رزین اپوکسی” از خود بپرسید!

 

1. تاریخ انقضای رزین شما چه زمانی است؟

فقط مقداری رزین بخرید که در نیمی از زمان انقضایش بتوانید تمامش را مصرف کنید. اگر رزین و هاردنر خریداری شده قدیمی باشند روی کیفیت خشک شدن تاثیر خواهد گذاشت. رزینهای اپوکسی در صورت نگهداری صحیح به دور از نوسان دما و نور خورشید و همچنین پلمب بودن بهتر است در کمتر از 6 ماه مصرف شوند. درصورتی که درب ظرف باز شود بهتر است در کمتر از 1 ماه استفاده شوند.

 

2. آیا دمای محیطی که شما رزین اپوکسی را در آن نگهداری میکنید ثابت و تحت کنترل است؟

اگر دما تغییرات زیادی داشته باشد، رطوبت داخل درب بطری‌ها ایجاد میشود در نتیجه خشک شدن رزین . رطوبت جمع شده با رزین اپوکسی سازگار نیست و ممکن است زمان خشک شدنش تغییر کند. بهتر است بازه تغییر دمای محل نگهداری مواد بین 3 تا 5 درجه باشد تا بهترین کیفیت را داشته باشید.

 

3. آیا به درستی رزین را اندازه گیری کرده اید؟

اندازه گیری صحیح یعنی استفاده از ترازوی دیجیتال برای توزین اپوکسی و هاردنر. اپوکسی و هاردنر باید براساس وزن ترکیب شوند و ترکیب بر اساس حجم فقط درصورتی مجاز است که چگالی اپوکسی و هاردنر برابر باشند. توضیحات کاملتر را در این مقاله بخوانید: اپوکسی و هاردنر را حجمی مخلوط کنیم یا وزنی؟

 

4. آیا رزین اپوکسی و هاردنر را به خوبی ترکیب کرده اید؟

شما باید رزین را به خوبی ترکیب کرده و تمامی گوشه های ظرف را به خوبی هم بزنید در غیر اینصورت خشک شدن رزین اپوکسی با مشکل مواجه میشود. روش همزدن جزء کلیدی‌ترین نکات کار با اپوکسی است. اگر با روش همزدن آشنا نیستید باید این مطلب را ببینید: روش هم‌زدن اصولی اپوکسی و هاردنر چیست؟

 

5. آیا ظروف ترکیب شما خشک بوده اند؟

اگر میخواهید دلیل خشک نشدن رزین را بفهمید باید بدانید که اگر از ظروف قبلی مجدداً استفاده کنید، آیا مواد باقی مانده از کار قبل را به خوبی تمیز کرده‌اید؟ در مقاله ی “تمیز کردن ابزار رزین برای استفاده ی مجدد” میتوانید روش صحیح تمیز کردن را بیابید.

 

6. آیا رنگ‌ها و افزودنی‌ها در خشک نشدن رزین موثر هستند؟

برای مثال، پودرهای رنگی که رنگ های جذابی به رزین میدهند میتوانند رطوبت هم جذب کنند و یا با اپوکسی سازگار نباشند در نتیجه باعث خشک نشدن رزین خواهند شد. اگر کارهای زیورآلات و دکوراتیو انجام میدهید ممکن است نیاز داشته باشید قطعات تزییناتی داخل رزین اپوکسی قرار دهید. اگر برای فیکس کردن آنها از چسب استفاده میکنید حتماً باید دقت کنید که قبل از قرار گرفتن در رزین کاملاً تمز باشند و اگر رنگ مصنوعی دارند آن رنگ باید با اپوکسی سازگار باشد. همچنین این قطعات نباید هیچگونه چربی، رطوبت و غبار داشته باشند در غیر اینصورت رزین اپوکسی شما خشک نخواهد شد.

 

7. دمای اتاق کار با اپوکسی شما چقدر بوده است؟

بهترین دما برای اتاق کار با اپوکسی 23 تا 25 درجه سانتیگراد است. اگر دما کمتر از 20 درجه باشد ممکن است واکنش شروع نشود و خشک نشدن رزین اتفاق بیافتد و اگر بیش از 30 درجه باشد واکنش بسیار سریع پیش خواهد رفت. اگر ابتدای راه هستید و میخواهید اتاق کار حرفه‌ای راه‌اندازی کنید حتماً این آموزش را مطالعه کنید: 0 تا 100 راه‌اندازی اتاق کار با اپوکسی

 

8. آیا رزین اپوکسی و هاردنر را با اندازه ی درست ترکیب کرده اید؟

همیشه پیش از شروع کار دستورالعمل را به درستی مطالعه کنید. هر رزین دستورالعمل ترکیب مخصوص به خودش را دارد. تصور نکنید که اندازه ی صحیح برای همه ی رزین ها یکسان است. اگر نمیدانید نسبت اختلاط چیست و روش اندازه‌گیری اپوکسی چگونه است حتماً این مقاله را بخوانید: کلید طلایی نسبت اختلاط اپوکسی

 

9. آیا هر دو جز رزین محصول یک شرکت سازنده بوده اند؟

شما نمیتوانید رزین اپوکسی یک برند را با هاردنر برند دیگر ترکیب کنید و انتظار داشته باشید که این ترکیب به خوبی خشک شود. هر کارخانه فرمولاسیون خاص خود را دارد. ترکیب دو فرمولاسیون مختلف باعث خشک نشدن رزین اپوکسی خواهد شد.

 

10. آیا به مقدار کافی اپوکسی و هاردنر ترکیب کرده اید؟

به هنگامی که رزین و هاردنر با هم ترکیب میشوند، یک واکنش شیمیایی رخ میدهد و باعث تولید گرما میشود. این گرما باعث خشک شدن رزین میشود. شما باید مقدار معینی از رزین اپوکسی و هاردنر را با هم ترکیب کنید تا گرمای موردنظر برای خشک شدن رزین تولید شود.

مثلاً اگر مجموعاً 5 گرم اپوکسی و هاردنر را مخلوط کرده‌اید گرمای بسیار کمی ایجاد خواهد شد و زمان خشک شدن و رسیدن به استحکام نهایی افزایش میابد. عدم رعایت دقیق این نسبت با ترازوی دیجیتال باعث خشک نشدن رزین اپوکسی خواهد شد.

 

11. آیا از قالب های لاتکس و یا سیلیکون ناسازگار استفاده میکنید؟

بعضی رزین ها با جنس لاتکس کنار نمی آیند و اینگونه در صورت استفاده از لاتکس، خوب خشک نمیشوند. همچنین اگر قالب سیلیکون استفاده میکنید باید روی کیفیت آن حساس باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید. اگر نمیدانید کدام قالب سیلیکون مناسب شماست این مقاله را حتماً بخوانید: نکات مهم قبل از خرید قالب سیلیکونی رزین

 

12. آیا قالب شما قبل از ریختن رزین خشک و تمیز بوده است؟

از خشک بودن تمامی قالب ها قبل از ریختن رزین اپوکسی اطمینان حاصل کنید. ممکن است قالب را شسته باشید و کمی رطوبت در گوشه های قالب مانده باشد. این مورد در قالب های سیلیکون بسیار شایع است و باعث خشک نشدن رزین خواهد شد.

اگر سوالی در این باره داشتید حتماً مطرح کنید صمیمانه پاسخگو هستیم.

 

با آرزوی موفقیت

تیم اپوکسی کار

امتیاز شما برای این مقاله!

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد آرا: 33

شما هنوز امتیازی به این مقاله نداده‌اید!

67 دیدگاه برای “12 دلیل اصلی “خشک نشدن رزین” اپوکسی

  1. مریم گفته:

    سلام من کار رو داخل قالب ریختم دما اوکی بود من همیشه در اون دما و اتاق کار کردم ولی اصلا خشک نشد و همون حالت اول بود و روی سطح کار رگه‌هایی وجو داره و اینکه فرقش با سری‌های قبل اینکه رزین خیلی رقیق بود و غلظت کارای قبلی رو نداشت

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      اگر شرایط محیط هیچ تغییری نداشته پس مشکل شما در نسبت اختلاط هست. اگر ترکیب اینبار خیلی رقیقتر بوده پس به احتمال زیاد میزان هاردنر و اپوکسی را اشتباه (جابه جا) ریخته اید.
      مجددا با ترازوی دیجیتال توزین کنید نسبت صحیح بریزید و در قالب کوچک تست کنید.

      موفق باشید

  2. مهدی گفته:

    سلام آیا نمونه که با ام دی اف ساخته شده و روی اون سیلر وکیلی پاشیده شده برای از بین بردن درز ها وصاف شدن نمونه در سفت شدن سیلیکون رنگ سفید مشکل ایجاد میکنه من تمامی مراحل ترکیب رو دقیق رعایت کردم ولی بعد از ۲۴ ساعت هنوز قالبی که ریختم مثل ساعت اول هست

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام روز شما بخیر
      درست متوجه منظور شما نشدم شما برای ساخت قالب سیلیکون مشکلی دارید یا رزین داخل قالب؟ لطفا بیشتر توضیح دهید

  3. Fateme گفته:

    سلام وقت بخیر، من رزین رو ک ساختم متاسفانه تو دمای پایین تر از ۲۰درجه گذاشتم و بعد از ۲۴ساعت متوجه شدم ک کامل خشک نشده و وقتی یکم فشار میدم اثر انگشت میمونه روش و انعطاف پذیره و اون حالت شیشه ای رو نداره بعد از اون گذاشتمش تو دمای مناسب الان تقریبا پنج ساعت از اون ۲۴ساعت میگذره ولی بازم همونطوره و تغییری نکرده بنظرتون همینجوری بذارم تو دمای مناسب درست میشه یا نه؟ چیکار کنم

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      دما را کمی بالاتر ببرید حدود 30 درجه اجازه بدید 4 تا 5 روز در این دما بماند بعد حدود 5 ساعت استراحت در دمای محیط عادی بدید و تست کنید.
      اگر به استحکام رسید که مشکلی نبوده اگر نرسید دیگر خشک کامل نخواهد شد و مجددا باید پروژه را انجام بدید.

      موفق باشید

  4. لیلا والا گفته:

    سلام و سپاس از آموزشهاتون . پک آموزشی دارین برای کار رزین اپوکسی و هاردنر؟ دوم اینکه من رزین روی شاسی . ریختم سطحم هم کاملا خشک بود و میزانی رنگ پودری رو با هاردنر مخلوط کردم و نسبت رزین و هاردنر دو به یک ریختم و هم زدم و روی شاسی ریختم . ولی حبابهای روی شاسی ایحاد شده که تو خالیه علت چیه !؟
    اولین باره من با شما آشنا شدم و دیدگاهی نفرستادم .

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام سرکار خانم والا
      به جمع ما خوش آمدید
      اگر درست متوجه شده باشم شما روی بیس های ام دی اف کار میکنید و سبکتون آبستره هست. مشکل ایجاد حفره روی رزین 5 دلیل اصلی داره مطلب زیر را با دقت بخوانید:
      5 علت ایجاد حفره روی اپوکسی و روش برطرف کردن آن

      در مورد پک های آموزشی، بله آموزشهای تخصصی زیادی توسط گروه اپوکسی کار تهیه شده که اکثراً در لحظه قابل دانلود هستند.
      لیست آموزشها را در صفحه زیر ببینید:
      آموزش کار با اپوکسی

      با آرزوی موفقیت

      • لیلا والا گفته:

        سپاسگزارم از پاسخگوئیتون . خرید از طریق عابر بانک وجه واریز شود .این امکان وجود دارد؟ که با پیک ارسال کنید. با نقدا پرداخت شود.؟

      • کارشناس اپوکسی کار گفته:

        سلام بر شما

        بله لطفا با دفتر تماس بگیرید تا راهنمایی شوید دوست عزیز
        021-25917630

        با احترام

  5. پرنسس گفته:

    سلام
    من رزین و توی دوتا قالب مختلف ریخته بودم و هر دو بعد از 13 ساعت داخل ظرف گذاشتم که فرم بگیره.
    خشک بودند جفتشون فقط منعطف بودند
    حالا یکیش از زیر یه لایه چسبناک شفاف داره که از حالت خشکی دراومده و دفرمه هم شده!
    علتش چی میتونه باشه؟
    این قالب یه نیم سانت کوچکتره بوده ولی از چندتا رنگ داخلش استفاده کردم میتونه بخاطر اونا باشه؟

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      اگر دو ظرف اپوکسی و هاردنر درست کردید و داخل قالبها ریختید میتونه به دلیل عدم رعایت نسبت اختلاط دقیق و یا هم نزدن کافی در یکی از ظروف باشه. ولی اگر هر دو را یکجا درست کردید میتونه مشکل از رنگ هم باشه.
      این دو مورد را بررسی کنید در صورتی که همه چیز به درستی رعایت شده تصویر کار را برای پشتیبانی واتس اپ ارسال کنید تا دقیقتر بررسی بشود.

      موفق باشید

  6. صاد گفته:

    سلام آیا روش های دکرشده درمقاله را برای رینگ های استیل زیورالات هم میتوان اجراکرد؟

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      تفاوتی نمیکنه ممکنه استون با رنگ قالب برنجی کمی واکنش بدهد.
      موفق باشید

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      نباید از رزین اپوکسی روی سطوح نم دار استفاده کنید جدا خواهد شد. اگر رنگ براتون مهم نیست باید از رزین آبدوست استفاده کنید که معمولا رنگ زرد دارد.

      موفق باشید

  7. میلاد گفته:

    سلام.
    بعد از دو روز از ریختن رزین، تقریبا بصورت کامل خشک شده ولی وقتی با ناخن روش فشار میدم ردش میمونه آیا همه رزین ها تا همین حد سفت میشن؟
    البته رزینم 30 روزه ک سرشو باز کردم

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      رزین اپوکسی بعد از 7 روز به نهایت استحکام میرسد تا 7 روز صبر کنید اگر هنوز سست بود مشکل از نسبت اختلاط است. یعنی وزن ها رو به درستی رعایت نکردید یا اگر وزنها با ترازو دقیق است به درستی مخلوط نکردید.
      موفق باشید

  8. مریم گفته:

    سلام وقت بخیر
    من حدود۲۴ساعته یه کاری رو درست کردم ولی هنوز کارم سفت نشده و انعطاف پذیره.هم نسبت ها رو رعایت کردم هم از رنگ متالیک استفاده کردم که سازگاره با رزین. خواستم دلیلشو بدونم
    ممکنه بعضی از رزین ها مثلا به جای۲۴ساعت ظرف حدود ۴۸ساعت خشک بشه؟؟

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شمام
      بله این امکان وجود داره رزین اپوکسی بعد از گذشت 7 روز به نهایت استحکام خواهد رسید.
      12 دلیل بالا را بخوانید اگر تمام موارد را رعایت کردید به رزین زمان بدهید.

      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تایید شماره موبایل
لطفا "شماره موبایل" خود را همراه با صفر ابتدا وارد کنید

لطفا شماره موبایل همراه با “صفر” در ابتدا وارد شود

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد