آموزش 0 تا 100 رنگ شناسی به زبان ساده (رنگ های ثروت ساز)

رنگ های ثروت ساز

آموزش اصول رنگ شناسی

یکی از مباحث خیلی مهم برای هنرمندان، داشتن علم رنگ شناسی است. اینکه ما بتوانیم تمامی رنگ ها را درست تشخیص داده و بشناسیم و بدانیم که هر رنگی در کجا جا داشته و چه کاربردی دارد و یا اینکه از ترکیب رنگ های مختلف چه رنگی به وجود می آید و چه مفاهیمی را می توانیم با رنگ ها القا کنیم و یا در چه جاهایی می توانیم از چه رنگ هایی استفاده کنیم،

همه و همه جز مبحث رنگ شناسی محسوب می شود

رنگ شناسی چیست؟

یادگیری تئوری رنگهای مختلف و آشنایی با چرخه رنگ و هارمونی رنگ برای هنرمندان، ساده ترین موضوعی است که می توانیم قبل از قدم نهادن به رشته هنری موردنظرمان یاد بگیریم. استفاده ی عملی از مبحث یادگیری چرخه رنگ در نقاشی، هنرهای تجسمی، ساخت میزهای رزینی، رنگ شناسی در ساخت ظروف رزینی و زیورآلات رزینی، مهمترین چالش برای هنرمندان این حوزه ها محسوب می شود که در ادامه ی مقاله به بررسی چرخه رنگ می پردازیم.

تمامی رنگ ها زنده هستند و روح دارند. رنگها مثل کلمه ها گویا هستند و سخن می گویند. یوهان ایتن، اولین فردی بود که درباره ی عناصر رنگ ها اظهار نظر کرد. ایتن میگوید کسی که دوست دارد استاد رنگ شناسی شود، باید ابتدا هر رنگ را در ترکیب رنگ دیگر در نظر گرفته و آن را احساس کند و نهایتا آن را تجربه کند. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد چرخه رنگ مطالب جالب و مفیدی برایتان شرح دهیم.

آموزش رنگ شناسی

رنگ های سرد و رنگ های گرم کدامند؟

اصل مهم در رنگ شناسی، سردی و گرمی رنگ ها است.

در مثلث ترکیبی رنگ های اصلی، رنگ قرمز، نهایت گرمی و رنگ آبی نهایت سردی را نشان می دهد. زرد یک رنگ گرم است اما درجه ی گرمای آن از قرمز کمتر است.

بین رنگ های ترکیبی، تمامی رنگ هایی که با آبی ترکیب شده اند، سرد هستند.

رنگ هایی که با رنگ زرد ترکیب شده اند، رنگ گرم و رنگ هایی که با قرمز ترکیب شده اند، از همه گرم تر هستند.

پس ترکیب بنفش و قرمز از آبی، بنفش و زرد از سبز و سبز و آبی از آبی گرم تر هستند.

رنگ سیاه خیلی سرد و رنگ سفید سرد است.

خاکستری نیز جزء رنگ های سرد پر طرفدار محسوب می شود. اگر برای روشن کردن یک رنگ کمی آن را با رنگ سفید ترکیب کنیم، وجود رنگ سفید، رنگ به وجود آمده را سرد می کند.

 

رنگ سرد ترکیبی از ترکیب چه رنگهایی بدست می آیند؟

اگر برای تیره تر کردن یک رنگ آن را با رنگ سیاه ترکیب کنیم، باز هم رنگ ترکیبی سرد می شود. سرمایی که رنگ سیاه به رنگها می دهد خیلی بیشتر از سرمایی است که رنگ سفید به آنها می دهد. اگر بخواهیم رنگی را روشن کنیم به طوری که زیاد سرد نشود، به جای رنگ سفید از زرد استفاده می کنیم. اگر بخواهیم رنگی را تیره کنیم به طوریکه زیاد به سردی نرود به جای رنگ مشکی از قهوه ای استفاده می کنیم. رنگ های چرک نیز از ترکیب رنگ ها با رنگ خاکستری به وجود می آیند، پس تمامی آنها سرد هستند.

آموزش رنگ شناسی

فیزیک رنگ در چرخه رنگ

مطلب جالبی که دوست داریم با شما به اشتراک بگذاریم در مورد تعریف چرخه ی رنگ است که اولین بار توسط نیوتن مطرح شده است.

در سال 1676، اسحاق نیوتن با استفاده از منشور مثلثی، نور سفید و بیرنگ خورشید را به طیف وسیعی از رنگها تجزیه کرد، این طیف به جز رنگ سرخابی تمامی رنگ ها را شامل می شود. اینکه نیوتن، دانشمند قدیمی، چگونه آزمایشش را انجام داد خیلی برای ما مهم نیست چون وارد بحث فیزیک می شود و ما را از مبحث نقاشی دور می کند. اما به طور مختصر می توانیم بگوییم که نور خورشید بعد از عبور از شکاف باریک، بر منشور می تابد و نور سفید به رنگ های مختلف طیف تجزیه می شود.

 

طیف رنگی چیست؟

با تاباندن این نور تجزیه شده بر یک پرده می توان طیف رنگی را مشاهده کرد. در این طیف، رنگ هایی ممتد مانند نارنجی، زرد، قرمز، سبز، آبی، بنفش و … دیده می شود. اگر دوباره همه ی این پرتوهای رنگی را از یک عدسی که همگرا باشد عبور دهیم از ترکیب کلیه ی رنگ ها با هم دوباره نور سفید به دست می آید. این رنگ ها بر اثر تابش نور و تجزیه ی آنها به وجود می آیند. رنگ هاي اصلي در این طیف رنگی بايد با دقت مشخص شوند.

رنگ های اصلی را بشناسیم

اين رنگ ها را روي مثلث متساوي الاضلاع طوري قرار مي دهيم كه رنگ زرد در بالا ،‌ رنگ قرمز در قسمت راست پايين و رنگ آبي در قسمت چپ پايين قرار بگيرد. سپس دايره اي دور این مثلث می کشیم و داخل آن را هم یک شش ضلعی می کشیم.

در مثلث هاي متساوي الساقين كه بين اضلاع مثلث و شش ضلعي محاطي قرار دارند،‌ سه رنگ تركيب شده را كه از تركيب دو رنگ اصلي به وجود آمده اند،‌ قرار مي دهيم،.

 

رنگ های ثانویه کدامند؟

به اين ترتيب رنگ هاي ثانويه زير به وجود مي‌آيند: از ترکیب رنگ زرد با قرمز، رنگ نارنجی به دست می آید. از ترکیب رنگ زرد با آبی رنگ سبز به وجود می آید و از ترکیب رنگ قرمز با آبی، رنگ بنفش به وجود می آید.

سه رنگ ثانويه بايستی بسیار با دقت ترکیب شوند. هيچكدام از آنها نبايد به رنگ دیگری متمایل باشند. متوجه خواهید شد که به دست آوردن رنگ هاي ثانويه از طريق ترکیب کردن رنگ ها، كار ساده اي نيست. رنگ نارنجي نبايد مايل به زرد و نه مايل به قرمز باشد، رنگ بنفش نه باید آبی باشد و نه قرمز و نهایتا رنگ سبز نه خیلی آبی باشد و نه متمایل به زرد.

استفاده از چرخه رنگ برای نقاشان، طراحان و اپوکسی کاران

رنگ ها قدرت عجیبی در جلب توجه بینندگان را دارند. شما به راحتی می توانید حس های خود را با استفاده از رنگ های مختلف به بیننده انتقال دهید. از دانش خود نسبت به چرخه ی رنگ ها نهایت استفاده را ببرید و از طریق نقاشی های مختلف و رنگ های خاص تصاویر ذهنی خود را به تصویر بکشید.

بهترین نقطه شروع برای شناخت چرخه رنگ و ترکیب رنگ ها برای اپوکسی کاران، استفاده از تکنیک رنگ خمیری و رنگ اکریلیک است. در تکنیک های آموزش رنگ شناسی، با استفاده از رنگ های اکریلیک و رنگ خمیری رزین می توان در مورد ترکیب رنگ ها و استفاده از چرخه رنگ بارها آزمون و خطا کرد. اما به طور کلی ترکیب رنگ ها و استفاده از چرخه رنگ در تکنیک های مختلف ارایه شده در دوره رنگ های ثروت ساز (آموزش کامل رنگ شناسی) روش های ویژه ی خود را دارد.

رنگ شناسی را از کجا شروع کنیم؟

همیشه در کارهای ابتدایی آموزش رنگ شناسی و استفاده از چرخه ی رنگ، سعی کنید از پروژه های کوچک شروع کنید. سایز کوچک این امکان را برای شما ایجاد می کند که تکنیک های مختلف ترکیب رنگها را در زمان های خیلی کوتاه تجربه کنید. یکی از کارهای بسیار چالش برانگیز در رنگ آمیزی و ترکیب رنگها، ترکیب کردن رنگ ها و هماهنگ کردن آنها با یکدیگر می باشد.

اینکه چطور بتوانیم طرح مورد نظرمان که از رنگهای چرخه ی رنگ به خوبی در آن استفاده شده باشد و تمامی اصول و قواعد آن در کنار هم قرار دادن رنگ های مکمل و … رعایت شده باشد، نیاز به شرکت در دوره آموزش رنگ شناسی و یادگیری تکنیک ها به صورت اصولی دارد. اگر تمایل دارید کار با اپوکسی را دنبال کنید و اصول و قواعد آن را به خوبی یاد بگیرید و کارهایتان فروش خوبی داشته باشد، حتماً باید به اصول رنگ شناسی آگاه باشید.

ورود به دوره رنگ های ثروت ساز – آموزش کامل رنگ شناسی 

آموزش رنگ شناسی - اپوکسی کار
دوره رنگ های ثروت ساز – آموزش رنگ شناسی برای هنرمندان

 

 

منتظر آموزش های رنگ شناسی بعدی باشید.

با آرزوی موفقیت – گروه آموزشی اپوکسی کار

 

 

امتیاز شما (سمت چپ بیشترین امتیاز)

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد آرا: 9

شما هنوز امتیازی به این مقاله نداده‌اید!

10 دیدگاه برای “آموزش 0 تا 100 رنگ شناسی به زبان ساده (رنگ های ثروت ساز)

  1. علی حسن رضایی فیاض گفته:

    باسلام با تشکر از شما
    من تازه وارد یک شرکت رنگ سازی شدم می خواستم چگونه می توان یک بازرس یا کارشناس در حوضه رنگ وکنرل کیفت بشوم د ضمن شر کت در حوضه رنگ‌ها ی صنعتی اپوکسی ورنگبرها فعالیت دارد لطفاً راهنمایی بفرمایید
    از کجا شروع کنم وبکجا مراجعه نمایم
    ممنون لطف شما رضایی هستم از تهران.

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      از این بابت خوشحالم.. قاعدتاً با گذراندن دروس تخصصی دانشگاهی این زمینه و داشتن سابقه کار میتوان کارشناس این حوزه شد. اینکه برای مثال دوره کوتاه مدت خاص برای این موضوع برگزار شود من تابحال ندیده ام و آشنایی ندارم.
      با آرزوی موفقیت برای شما

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام بر شما

      تشکر از همراهی شما دوست عزیز

      با احترام

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام بر شما

      خوشحالیم که برای شما مفید بوده دوست عزیز

      با احترام

  2. امین گزلی گفته:

    چرا در مورد کفپوش‌های اپکسی۳بعدی هیچ مطلبی نمیزارید یا فیلم آموزشی

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام
      به زودی مطالب کفپوش هم آماده میشوند.

      موفق باشید

  3. فیروزه حجتی گفته:

    سلام در گردونه شانس کد تخفیف ۷۰ درصد آموزش رزین آموزشی و ساخت زیورآلات را برنده شدم اما اعمال نشد چرا؟

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما

      زمان استفاده از کدهای تخفیف تا 30 دقیقه بعد از برنده شدن در گردونه شانس هست دوست عزیز و بعد از آن منقضی میشود.

      با احترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تایید شماره موبایل
لطفا "شماره موبایل" خود را همراه با صفر ابتدا وارد کنید

لطفا شماره موبایل همراه با “صفر” در ابتدا وارد شود

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد