فیلم آموزش ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر (+نکته کلیدی)

ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر چگونه باید باشد؟

از کجا بفهمم ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر به خوبی انجام شده؟

 

 

ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر یکی از اصلی ترین چالش های اپوکسی کاران تازه کار است. پیش از استفاده از رزین اپوکسی و ریختن آن در قالب، از ترکیب شدن کامل رزین و هاردنر اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت، ممکن است رزین خشک نشود و حالت چسبنده پیدا کند. حالا ممکن است سوالات زیر برایتان پیش بیاید:

 

از کجا بفهمم رزین به خوبی ترکیب شده است؟

پیش از صحبت در مورد روش ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر بیایید به رزین و هاردنر نگاهی بیندازیم. زمانی که شما این دو را برای اولین بار با هم ترکیب میکنید، در شروع کار ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر شما ابری و یا موج دار خواهد بود. این اتفاق عادی است. باید توجه داشت که این مشکل با هم زدن صحیح و به مدت کافی رفع شده و ترکیب به دست آمده براق خواهد شد.

 

تخفیف: 3%
355,200 تومان2,070,000 تومان
تخفیف: 6%
241,800 تومان679,500 تومان
تخفیف: 3%
360,500 تومان5,263,500 تومان

 

چقدر طول میکشد تا ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر به طور کامل انجام شوند؟

این موضوع به چندین فاکتور مانند وزن رزین ترکیبی، دمای رزین و هاردنر، دمای محیط کار و سرعت همزدن شما بستگی دارد. حداقل زمان لازم برای همزدن ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر در دمای 25 درجه سانتیگراد 5 دقیقه است. اگر رزین شما ژلتایم طولانی دارد (مشابه رزین چوب U1030) میتوانید تا 8 دقیقه هم همزدن را ادامه دهید. این زمان برای همزدن با دست و همزدن سردریلی تقریباً نزدیک بهم است.

 

روش ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر
روش ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر

وسیله همزدن اپوکسی و هاردنر چه باشد؟

اگر همزن شما دستی است مثل همزن شیشه ای و اسپاتول، سرعت همزدن بهتر است حدود 60 دور در دقیقه باشد تا کمترین میزان حباب وارد مخلوط شود. همچنین زمان همزدن با این روش 5 تا 8 دقیقه باشد (زمان هم زدن بسته به حجم مخلوط و غلظت رزین متفاوت است)

اگر از همزن سردریلی استفاده میکنید بهتر است دور همزدن حداکثر 100 دور در دقیقه باشد و زمان همزدن حداقل 5 دقیقه برای وزنهای 300 گرم تا 1 کیلوگرم باشد. اگر وزن مخلوط بیشتر از این است باید زمان همزدن را افزایش دهید البته به ژلتایم رزین هم دقت کنید. مبحث ژلتایم اپوکسی را به صورت کامل در فصل دوم کتاب تکه چوبهای پولساز توضیح داده‌ام.

به طور کلی هنگام ترکیب رزین و هاردنر باید دقت کنید به اینکه همواره جداره ها و کف ظرف به خوبی مخلوط شود .اگر رزین و هاردنر به اندازه کافی مخلوط نشده باشد نمی تواند کاتالیز شود و در نهایت به استحکام کافی نخواهد رسید.

 

راهکار ساده!

 پس یا موسیقی مورد علاقه تان را پخش کنید

 یا تایمر را روشن کنید.

به هر حال ترتیبی بیندیشید تا مطمئن شوید مخلوط کردن تان برای حداقل 5 دقیقه ادامه خواهد یافت .

موقع ریختن مخلوط داخل قالب، دیواره های ظرف مخلوط را پاک نکنید و نتراشید و قطرات آخر را دور بریزید. اگر  مقدار جزئی از رزین و هاردنر مخلوط نشده(که معمولاً ته ظرف جمع میشوند) روی سطح کارتان بریزد در نهایت نقاطی خیس و نرم باقی خواهد ماند. (این نکته در کیفیت نهایی کار بسیار موثر است)

 

اگر من در انتهای زمان هم زدن باشم و رزین هنوز شفاف نشده باشد چه؟

ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر ممکن است به دلایل مختلفی ابری شود. دلایل زیر را بررسی کنید:

1- وجود آلودگی و چربی در وسایل کار با رزین (همزن، ظرف اختلاط)

2- وجود رطوبت در محیط کار (بالای 50 درصد)

3- وجود آب در قالب و یا رزین

نکته کلیدی: من تصور میکردم رزین و هاردنر به خوبی ترکیب شده، اما رزین پس از چند روز چسبناک است! چه اتفاقی افتاده؟ 

این مشکل معمولا زمانی رخ میدهد که ما ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر موجود در وسط ظرف را خوب هم میزنیم اما از رزین موجود در دور تا دور ظرف غافل میشویم و رزین و هاردنر موجود در این ناحیه ترکیب نشده باقی میمانند. این ترکیب نشدن باعث ایجاد چسبندگی در رزین خشک شده میشود. البته که دلایل دیگر نیز وجود دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله ی 12 دلیل خشک نشدن اپوکسی مراجعه کنید.

 

خشک نشدن رزین اپوکسی
خشک نشدن رزین اپوکسی

 

برای اطمینان از ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر چه کارهای دیگری میتوان انجام داد؟

تلفن همراه خود را برداشته و تایمر آن را تنظیم کنید. همیشه بهتر است دقت زیادی به خرج دهید تا از نتیجه ی کار اطمینان حاصل کنید. تایمر، هم زمان مورد نیاز برای هم زدن و هم مدت زمان خشک شدن را اندازه گیری میکند. باید پیش از شروع به گرم شدن رزین، آن را درون قالب مورد نظر بریزید. (حتماً قواعد کنتزل ژلتایم را در فصل دوم کتاب تکه چوبهای پولساز بخوانید)

2- ترکیب رزین و هاردنر را تا جایی هم بزنید که دیگر رد حرکت همزن را داخل ظرف نبینید. رزین و هاردنر باید به طور کامل باهم ترکیب شوند و نشانه آن عدم وجود رد هنگان همزدن است (البته وقتی کاملاً بیرنگ باشد)

 

بهترین ظرف برای ترکیب رزین اپوکسی کدام است؟

بهترین ظرف برای ترکیب کردن رزین اپوکسی و هاردنر، ظرفی است که دیواره های آن صاف باشند. بهتر است هیچ زاویه ای نداشته باشد تا رزین در آن تجمع نکند. اینگونه میتوانید تمامی ترکیب موجود در ظرف را به خوبی هم بزنید. بِشِر پلی اتیلنی بهترین گزینه است.

اگر مقدار رزین مورد استفاده ی شما کم است، بهتر است برای ترکیب کردن تمامی آن از یک همزن شیشه ای و یا همزن استیل اسپاتول کمک بگیرید.

 

امتیاز شما برای این مقاله!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 8

شما هنوز امتیازی به این مقاله نداده‌اید!

22 دیدگاه برای “فیلم آموزش ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر (+نکته کلیدی)

  1. محمد گفته:

    سلام ببخشید من اپوکسی و هانر گرفتم میخوام فلز رنگ بزنم و اپوکسی پلی امید ممنون میشم نحوه مخلوط کردن توضیح بدید و چطوز میتوننم با پی سوله رنگ بزنم .نمی دونم چطور مخلوط کنم خراب نشه اپوکسی شرکت روناس با تشکر

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      شما رنگ اپوکسی پلی آمید خرید کردید دستورمصرف رنگ بنا به فرمولاسیون متفاوت هست و روی بسته بندی درج میشه حتما با دقت مطالعه کنید و توزین با ترازوی دیجیتال انجام بدید.
      برای پاشش پلی آمید میتونید از حلال هایی مثل زایلن استفاده کنید.

      موفق باشید

  2. نسيم گفته:

    سلام وقتتون بخير يه سوال داشتم براى قالب مكعب مستطيل ٤٠*٤٠ چيكار كنيم حباب نزنه و شفاف باشه ممنون ميشم راهنماييم بفرماييد

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      چون حجم مواد داخل این قالب زیاد هست پیشنهاد میکنم یکباره قالبگیری نکنید در دو مرحله انجام بدید البته بستگی به رزین و ژلتایم آن داره مشکل حباب زدن و جوشیدن برطرف خواهد شد.

      موفق باشید

  3. user-1689533284 گفته:

    سلام و عرض ادب و سپاس فراوان از اطلاعات و آموزشهای رایگان شما که به راحتی در دسترس قرار دادید اونهم واقعا بصورت کاملا علمی و باتجربه زیادی که کاملا از مطالب و نحوه توضیحاتتون مشخص هست .
    خیلی خوشحالم که با گروه شما آشنا شدم.

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      به جمع حرفه ای ها خوش آمدید
      از این بابت بسیار خوشحالم منتظر کارهای زیباتون هستیم.

      با آرزوی موفقیت روز افزون

  4. کرمی گفته:

    سلام استاد من می خوام رزینی درست کنم که پوشش روی فلز باشه چیزی مانند دسته گاز لطفاً راهنمایی کنید هر چی سایت های مختلف گشتم نتونستم مطلبی پیدا کنم.

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      رزین روی فلز میچسبد و مشکلی نیست ولی هاردنرهای پلی آمین قابل پاشش نیستند. اگر میخواهید پاشش شود و یکدست باشد بهتر است از هاردنرهای پلی آمید استفاده کنید.

      موفق باشید

  5. ابراهیم گفته:

    سلام جناب شاهسون
    وقتی رزین و هاردنر رو قاطی کردم و خوب هم زدم توی قالب که ریختم بالای کار مثل اسفنج شده الان که خشک شده باز هم مثل اسفنج خشک شده دلیلش چیه؟

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      دلیل خشک نشدن رزین اضافی بودن جزء A شماست. علت دیگر عدم اختلاط صحیح هست. اگر از رنگ استفاده میکنید سازگاری رنگ و همچنین میزان رنگ استفاده شده هم باید بررسی شود.
      این موارد را با دقت بررسی کنید و از کالیبر بودن ترازو مطمئن شوید مشکل برطرف خواهد شد.

  6. شیدا گفته:

    با سلام و عرض ادب، چطور میتونم همزن رو از رزین پاک کنم تا دفعه بعد قابل استفاده باشه، و دم اینکه آیا می‌توان رنگ مایع اکریلیک رو با رزین ترکیب کرد؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

  7. سیاوش گفته:

    سلام
    ببخشید میتونید کمک کنید
    رزین اپوکسی کد LR2025
    هاردنر کد HE5050
    دارم
    نسبت ترکیب چند به چنده
    ممنون

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام بر شما

      متاسفانه صرفاً از طریق کد نمیتوان نسبت اختلاط را تعیین کردف لطفا یا از فروشنده مطلع سوال کنید و یا از تولید کننده قطعاً بهتر میتوانند راهنمایی کنند.

      با احترام

      • حامد شاهسوندی گفته:

        سلام بر شما
        خیر به هیچ وجه اینطور نیست.. هر رزینی بنا به فرمولاسیون شرکت سازنده میتونه نسبت اختلاط متفاوت داشته باشه ولی به اشتباه در بازار جا افتاده که رزین ها همگی 1 به 2 هستند.

  8. زهرا هاشمی گفته:

    از تیم حرفه ای شرکت اپوکسی کار بابت آموزش عالی و جامع ، تشکر می‌کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تایید شماره موبایل
لطفا "شماره موبایل" خود را همراه با صفر ابتدا وارد کنید

لطفا شماره موبایل همراه با “صفر” در ابتدا وارد شود

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد