12 دلیل اصلی “خشک نشدن رزین” اپوکسی

12 دلیل خشک نشدن رزین اپوکسی

علت خشک نشدن رزین اپوکسی من چیست؟

خشک نشدن رزین مشکلی است که تازه کارهای رزین و حتی گاهی حرفه ای ها هم درگیرش هستند. اگر شما هم با این مشکل مواجه شده اید با ما همراه شوید زیرا در ادامه چندین سوال آماده کرده‌ایم که شما باید در مورد “علل خشک نشدن رزین اپوکسی” از خود بپرسید!

 

1. تاریخ انقضای رزین شما چه زمانی است؟

فقط مقداری رزین بخرید که در نیمی از زمان انقضایش بتوانید تمامش را مصرف کنید. اگر رزین و هاردنر خریداری شده قدیمی باشند روی کیفیت خشک شدن تاثیر خواهد گذاشت. رزینهای اپوکسی در صورت نگهداری صحیح به دور از نوسان دما و نور خورشید و همچنین پلمب بودن بهتر است در کمتر از 6 ماه مصرف شوند. درصورتی که درب ظرف باز شود بهتر است در کمتر از 1 ماه استفاده شوند.

 

2. آیا دمای محیطی که شما رزین اپوکسی را در آن نگهداری میکنید ثابت و تحت کنترل است؟

اگر دما تغییرات زیادی داشته باشد، رطوبت داخل درب بطری‌ها ایجاد میشود در نتیجه خشک شدن رزین . رطوبت جمع شده با رزین اپوکسی سازگار نیست و ممکن است زمان خشک شدنش تغییر کند. بهتر است بازه تغییر دمای محل نگهداری مواد بین 3 تا 5 درجه باشد تا بهترین کیفیت را داشته باشید.

 

3. آیا به درستی رزین را اندازه گیری کرده اید؟

اندازه گیری صحیح یعنی استفاده از ترازوی دیجیتال برای توزین اپوکسی و هاردنر. اپوکسی و هاردنر باید براساس وزن ترکیب شوند و ترکیب بر اساس حجم فقط درصورتی مجاز است که چگالی اپوکسی و هاردنر برابر باشند. توضیحات کاملتر را در این مقاله بخوانید: اپوکسی و هاردنر را حجمی مخلوط کنیم یا وزنی؟

 

4. آیا رزین اپوکسی و هاردنر را به خوبی ترکیب کرده اید؟

شما باید رزین را به خوبی ترکیب کرده و تمامی گوشه های ظرف را به خوبی هم بزنید در غیر اینصورت خشک شدن رزین اپوکسی با مشکل مواجه میشود. روش همزدن جزء کلیدی‌ترین نکات کار با اپوکسی است. اگر با روش همزدن آشنا نیستید باید این مطلب را ببینید: روش هم‌زدن اصولی اپوکسی و هاردنر چیست؟

 

5. آیا ظروف ترکیب شما خشک بوده اند؟

اگر میخواهید دلیل خشک نشدن رزین را بفهمید باید بدانید که اگر از ظروف قبلی مجدداً استفاده کنید، آیا مواد باقی مانده از کار قبل را به خوبی تمیز کرده‌اید؟ در مقاله ی “تمیز کردن ابزار رزین برای استفاده ی مجدد” میتوانید روش صحیح تمیز کردن را بیابید.

 

6. آیا رنگ‌ها و افزودنی‌ها در خشک نشدن رزین موثر هستند؟

برای مثال، پودرهای رنگی که رنگ های جذابی به رزین میدهند میتوانند رطوبت هم جذب کنند و یا با اپوکسی سازگار نباشند در نتیجه باعث خشک نشدن رزین خواهند شد. اگر کارهای زیورآلات و دکوراتیو انجام میدهید ممکن است نیاز داشته باشید قطعات تزییناتی داخل رزین اپوکسی قرار دهید. اگر برای فیکس کردن آنها از چسب استفاده میکنید حتماً باید دقت کنید که قبل از قرار گرفتن در رزین کاملاً تمز باشند و اگر رنگ مصنوعی دارند آن رنگ باید با اپوکسی سازگار باشد. همچنین این قطعات نباید هیچگونه چربی، رطوبت و غبار داشته باشند در غیر اینصورت رزین اپوکسی شما خشک نخواهد شد.

 

7. دمای اتاق کار با اپوکسی شما چقدر بوده است؟

بهترین دما برای اتاق کار با اپوکسی 23 تا 25 درجه سانتیگراد است. اگر دما کمتر از 20 درجه باشد ممکن است واکنش شروع نشود و خشک نشدن رزین اتفاق بیافتد و اگر بیش از 30 درجه باشد واکنش بسیار سریع پیش خواهد رفت. اگر ابتدای راه هستید و میخواهید اتاق کار حرفه‌ای راه‌اندازی کنید حتماً این آموزش را مطالعه کنید: 0 تا 100 راه‌اندازی اتاق کار با اپوکسی

 

8. آیا رزین اپوکسی و هاردنر را با اندازه ی درست ترکیب کرده اید؟

همیشه پیش از شروع کار دستورالعمل را به درستی مطالعه کنید. هر رزین دستورالعمل ترکیب مخصوص به خودش را دارد. تصور نکنید که اندازه ی صحیح برای همه ی رزین ها یکسان است. اگر نمیدانید نسبت اختلاط چیست و روش اندازه‌گیری اپوکسی چگونه است حتماً این مقاله را بخوانید: کلید طلایی نسبت اختلاط اپوکسی

 

9. آیا هر دو جز رزین محصول یک شرکت سازنده بوده اند؟

شما نمیتوانید رزین اپوکسی یک برند را با هاردنر برند دیگر ترکیب کنید و انتظار داشته باشید که این ترکیب به خوبی خشک شود. هر کارخانه فرمولاسیون خاص خود را دارد. ترکیب دو فرمولاسیون مختلف باعث خشک نشدن رزین اپوکسی خواهد شد.

 

10. آیا به مقدار کافی اپوکسی و هاردنر ترکیب کرده اید؟

به هنگامی که رزین و هاردنر با هم ترکیب میشوند، یک واکنش شیمیایی رخ میدهد و باعث تولید گرما میشود. این گرما باعث خشک شدن رزین میشود. شما باید مقدار معینی از رزین اپوکسی و هاردنر را با هم ترکیب کنید تا گرمای موردنظر برای خشک شدن رزین تولید شود.

مثلاً اگر مجموعاً 5 گرم اپوکسی و هاردنر را مخلوط کرده‌اید گرمای بسیار کمی ایجاد خواهد شد و زمان خشک شدن و رسیدن به استحکام نهایی افزایش میابد. عدم رعایت دقیق این نسبت با ترازوی دیجیتال باعث خشک نشدن رزین اپوکسی خواهد شد.

 

11. آیا از قالب های لاتکس و یا سیلیکون ناسازگار استفاده میکنید؟

بعضی رزین ها با جنس لاتکس کنار نمی آیند و اینگونه در صورت استفاده از لاتکس، خوب خشک نمیشوند. همچنین اگر قالب سیلیکون استفاده میکنید باید روی کیفیت آن حساس باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید. اگر نمیدانید کدام قالب سیلیکون مناسب شماست این مقاله را حتماً بخوانید: نکات مهم قبل از خرید قالب سیلیکونی رزین

 

12. آیا قالب شما قبل از ریختن رزین خشک و تمیز بوده است؟

از خشک بودن تمامی قالب ها قبل از ریختن رزین اپوکسی اطمینان حاصل کنید. ممکن است قالب را شسته باشید و کمی رطوبت در گوشه های قالب مانده باشد. این مورد در قالب های سیلیکون بسیار شایع است و باعث خشک نشدن رزین خواهد شد.

اگر سوالی در این باره داشتید حتماً مطرح کنید صمیمانه پاسخگو هستیم.

 

با آرزوی موفقیت

تیم اپوکسی کار

امتیاز شما (سمت چپ بیشترین امتیاز)

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد آرا: 34

شما هنوز امتیازی به این مقاله نداده‌اید!

67 دیدگاه برای “12 دلیل اصلی “خشک نشدن رزین” اپوکسی

  1. علی گفته:

    بعد از خشک شدن قطعه کار ، روی کار یک سری لکه دیده میشه و بیشتر اپوکسی کارها این مشکل رو دارن و با سنباطه و پولیش ازبین میبرند ایا راه کاری برای جلوگیری دارین؟ و سوال دوم وقت سنباطه زنی جای یکسری نقطه رو قطعه کار میمونه که دلیلش هم کثیف شدن سنباطه هست البته من هم خشک و هم خیس رو امتحان کردم باز هم بوده در سنباطه خشک بیشتر، خوشحال میشم نظرتون رو بدونم. با تشکر

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      لکه ها و ناصافی های سطح تماماً مربوط به زمان اعمال رزین هستند. دمای محیط کار باید حداقل “نوسان” را داشته باشه در روز و شب و همینطور رطوبت محیط باید کاملا کنترل بشه.
      اشتباه در تمیز کردن وسایل مثلا با تینر هم میتونه ایجاد مشکل و لکه روی کار کنه و همینطور ظروف آلوده.. همه این موارد باید طبق اصولی که در کتاب تکه چوبهای پولساز آموزش دادم انجام بشه تا به نتیجه مطلوب برسید.
      مقاله زیر را بخوانید:
      5 علت ایجاد حفره روی اپوکسی و روش برطرف کردن آن

      من سنباده خیس رو توصیه میکنم کمترین آسیب را به رزین خواهد زد.

  2. على گفته:

    براي خشك شدن رزين به ضخامت ٣ سانتي متر چه مدت بايد صبر كرد ؟

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام بر شما

      جواب این سوال بستگی به خیلی پارامترها داره دوست عزیز، مثلا فرمولاسیون رزین چی هست و ژل تایم و کیورینگ تایم آن در مقیاس استاندارد چقدر هست؟ ارتفاع رو فرمودید 3 سانت ولی طول و عرض چقدر هست؟ دمای اولیه مواد و دمای محیط کارگاه چند درجه هست و از رنگ استفاده کردید یا خیر و ….

      با احترام

  3. مرضیه گفته:

    سلام وقت بخیر یه سوال داشتم
    اگر یه کار رزینی درست کردیم و به هر دلیلی رزین خشک نشده باشه آیا روشی وجود داره که بشه خشکش کرد؟

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      باید زمان بدید و در محیط گرم 50 تا 60 درجه قرار بگیره تا بعد از 4-5 روز به استحکام بیشتر برسه. اگر نرسید باید با سشورا صنعتی حرارت بدید و با کاردک رزین رو جمع کنید مجدد لایه ریزی کنید.

      موفق باشید

  4. مسعود ابراهیمی گفته:

    باسلام بنده صفر کبلومترم وبسیار مبتدی برای دذیتحردن جا سبگاری رزین چه نوع رزین و چه نوع قالبی وارکجا میتونم تهیه کنم چون برند خوب روبلد نیستم،ضمنا بزرگوار لطفا بفرمایید ستاره وحاشیه ترئین جاسیگاری را با مشخصاتش ازکجا تهیه کنم؟
    بسیار ممنون وازمحبت شما سپاسگزارم.

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام بر شما

      لطفا با دفتر تماس بگیرید تا راهنمایی شوید دوست عزیز

      شماره تماس دفتر: 02125917630

      با احترام

  5. M گفته:

    سلام من چند تا گردنبند رزینی درست کردم از رنگ مایع رقیق استفاده کردم والان ۱۷ ساعت مونده هنوز خشک نشده بعضی شون یکم خودشو گرفته ولی کاملا خشک نشده

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      دقیقاً از چه رنگی استفاده کردید و چند گرم رنگ ریختید؟
      چند گرم اپوکسی زدید و چند گرم هاردنر؟
      چند دقیقه مخلوط را هم زدید؟
      جنس قالب شما چیست؟

  6. Baran گفته:

    با سلام من زیر لیوانی رزینم را چهار روز هستش که گذاشتم ولی خشک نمیشه من باید چی کار کنم از قالب توانستم دربیاورم ولی خشک نمیشه میشه لطفاً توضیح بدین

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام بر شما

      لطفا همین مقاله را با دقت مطالعه کنید و براساس موارد ذکر شده، ایراد کارتان را پیدا کنید دوست عزیز.

      با احترام

  7. Tayy گفته:

    سلام وقت بخیر،ببخشید من ی ساعت درست کردم داخلش چندتا خط با پودر طلا و رزین زدم اما خشک نمیشه، میشه ی راهکار بدین که چجوری خشکش کنم ممنونم

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام دوست عزیز
      ساعت را در مکان گرم قرار بدید حدود 50 درجه 4 تا 5 ساعت در این مکان باقی بماند. اگر سطحی باشد خشک خواهد شد اگر نه مشکل از نسبت اختلاط یا همزدن شما بوده و باید رزین قبلی جمع شود دوباره رزین بریزید.

  8. Mary گفته:

    سلام برای درست کردن بدلیجات شما چه نوع رزینی رو بهم پیشنهاد میکنید؟!

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما

      برای ساخت زیورالات رزینی استفاده از رزین اپوکسی کد J1028 را توصیه میکنیم دوست عزیز

      با احترام

  9. Mary گفته:

    سلام برای درست کردن بدلیجات شما چه نوع رزینی رو پیشنهاد میکنید؟!

  10. میرزاپور گفته:

    با سلام.
    اپوکسی را قبل از اینکه ما بخریم شاید ماه ها یا سال ها قبل تولید شده باشد.
    آیا این از عمر و به خصوص کیفیت اپوکسی نمی کاهد و با این حساب چگونه می توان بعد از خرید اگر درب ظرف را باز کنیم تا یکماه و یا اگر پلمب باشد و…، تا 6 ماه نگهداری کنیم؟
    متشکر از اینکه سخاوتمندانه مطالب علمی را در اختیار می گذارید.

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام بر شما

      قطعاٌ تاثیر گذار هست و باید از فرونشده معتبری تهیه کنید که از کیفیت و شرایط نگهداری رزین و … آنها مطمئن باشید.

      با حترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تایید شماره موبایل
لطفا "شماره موبایل" خود را همراه با صفر ابتدا وارد کنید

لطفا شماره موبایل همراه با “صفر” در ابتدا وارد شود

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد