4 اشتباه رایج در نگهداری رزین اپوکسی که باید از آن اجتناب کنید

روش نگهداری رزین اپوکسی چیست؟

اشتباه‌های رایج در نگهداری رزین اپوکسی کدامند؟

همگی ما معمولا وقت زیادی را صرف انتخاب بهترین نوع رزین اپوکسی برای پروژه های خود می کنیم. آیا تا به حال به روش نگهداری رزین اپوکسی برای حفظ آن در بهترین حالت هم فکر کرده اید؟

نگهداری رزین اپوکسی یک نیاز ضروری است. برای مثال، وقتی شما یک اتومبیل گران قیمت می خرید، آن را گوشه خیابان در محله ای نامطمئن پارک نمی کنید. همان علاقه را باید به رزین خود نشان دهید. در ادامه، شما را با 4 اشتباه بزرگ در مورد روش نگهداری رزین آشنا می کنیم که به آسانی می توانید از انجام آن ها اجتناب کنید.

 

اشتباه اول: فکر می کنید باید برای همیشه از رزین خود استفاده کنید

رزین اپوکسی معمولا 6 تا 9 ماه ماندگاری دارد. لزومی ندارد هنگام خرید، به اندازه یک سال رزین تهیه کنید. فقط بهتر است مقدار کافی برای استفاده راحت در شش ماه را بخرید. چرا؟ یعنی وقتی به شش ماه و یک روز رسیدید، باید بقیه آن را دور بیندازید؟ البته که نه، درست مثل این است که بگویید باید ساعت 4:30 حرکت کنید، آن هم در حالی که می دانید تا ساعت 5 هم نخواهید رفت.

در مورد نگهداری انواع دیگر رزین به جز اپوکسی، بد نیست اشاره کنیم رزین پلی استر فقط 4 تا 5 ماه دوام می آورد. همچنین بعضی پلی اورتان ها تنها 3 ماه ماندگاری دارند.

برای محاسبه مقدار رزین مورد نیاز قبل از خرید به ماشین حساب اپوکسی کار مراجعه کنید:

محاسبه مقدار رزین اپوکسی موردنیاز

 

اپوکسی و هاردنر چوب
اپوکسی و هاردنر چوب- اپوکسی کار

 

اشتباه دوم: تاریخ بازشدن بسته رزینتان را میدانید؟

ممکن است چند ماه بعد ار خرید رزین اپوکسی، آن را در کمد یا جعبه خود پیدا کنید و بگویید کاملا فراموش کردم این را دارم. بنابراین توصیه می شود تاریخ باز شدن کیت رزین را روی جعبه بنویسید. همچنین مشخص کنید چه مقداری استفاده کرده اید. این درست مثل یک یادآور عمل می کند و به شما تاریخ باز شدن، مقدار باقی مانده و مدت مصرف مجاز را نشان می دهد.

 

اشتباه سوم: رزین اپوکسی خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار می دهید

نگهداری رزین اپوکسی بهتر است در محیطی با آب و هوای کنترل شده در یک کمد انجام شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تابش اشعه فرابنفش را افزایش می دهد و سرعت زرد شدن را بیشتر می کند. بنابراین بهتر است رزین خود را در تاریکی و دمای بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد ذخیره سازی کنید.

 

روش نگهداری رزین اپوکسی

 

اگر رزین شما زرد شد چه کاری می توانید انجام دهید؟

رزین اپوکسی در نهایت زرد می شود. علاوه بر اشعه فرابنفش، قرار گرفتن در معرض هوا نیز موجب زرد شدن هاردنر می شود. هنگام خرید رزین اپوکسی، بهتر است سراغ بسته‌بندی های کوچکتر بروید تا هنگام رزین کاری بتوانید سریعتر از آن ها استفاده کنید.

نکته برای حرفه‌ای‌ها:

اگر مقداری رزین زرد شده دارید که به خوبی نگهداری شده ولی بر اثر مرور زمان زرد شده است، می توانید در بعضی پروژه هایی که نیاز به رنگ های پوردی، جوهری و خمیری هست رزین را رنگی کنید و از آن استفاده کنید. این رزین اگر درست انبار شده باشد از نظر سختی مشکلی نخواهد داشت.

توصیه می شود رزین را در فریزر نگهداری نکنید. چرا که ذخیره سازی آن در دمای کمتر از 18 درجه، می تواند موجب تشکیل کریستال و کدر شدن رزین شود.

خبر خوب این است که رزین هایی که در سایت اپوکسی کار ارائه میشوند اشتعال زا نیستند. بنابراین هنگام نگهداری رزین اپوکسی، نیازی نیست نگران دستورالعمل های مراقبت از آتش باشید. رزین به خودی خود آتشگیر نیست ولی اگر در نقطه دیگر به دلایل دیگر آتش روشن شود و به سمت محل ذخیره سازی رزین بیاید؛ رزین اپوکسی میتواند آتش بگیرد. البته مواردی مثل گرم شدن رزین هنگام مخلوط کردن و سیگار کشیدن در نزدیکی آن، کمی متفاوت هستند و باید مراقب باشید.

 

قالب سیلیکونی بال فرشته- اپوکسی کار
قالب سیلیکونی بال فرشته- اپوکسی کار

 

اشتباه چهارم: دور انداختن رزین اپوکسی

بهتر است بسته بندی اصلی یا برگه دستور مصرف رزین اپوکسی را نگه دارید و دور نیاندازید. چرا که علاوه بر دستورالعمل های استفاده و اطلاعات تولید کننده، ممکن است حاوی اطلاعات مفیدی برای عیب یابی و نگهداری رزین اپوکسی باشد.

نکته حرفه ای:

محصولات رزین مایع (رزین، هاردنر، رنگ ها و غیره) را در ظروف پلی اتیلن نگهداری کنید تا در صورت وجود نشتی، بتوان آن را مهار کرد.

مهم: اگر از ذخیره سازی رزین خسته شده اید، بهتر است با رعایت نکات ایمنی آن را دور بریزید. روش دور ریختن رزین اپوکسی را اینجا بخوانید.

 

با آرزوی موفقیت

حامد شاهسوندی

امتیاز شما (سمت چپ بیشترین امتیاز)

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 12

شما هنوز امتیازی به این مقاله نداده‌اید!

2 دیدگاه برای “4 اشتباه رایج در نگهداری رزین اپوکسی که باید از آن اجتناب کنید

  1. آرش گفته:

    سلام برای کار رزین اپوکسی سه بعدی کف از چه جنسی استفاده میشود عکس روی بنر انجام میدن

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      تصویر چاپ شده معمولا استیکر از جنس پی وی سی پشت چسب دار است.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تایید شماره موبایل
لطفا "شماره موبایل" خود را همراه با صفر ابتدا وارد کنید

لطفا شماره موبایل همراه با “صفر” در ابتدا وارد شود

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد