تفاوت مرگ‌بار رزین پلی استر و رزین اپوکسی! رزین پلی استر چیست؟

تفاوت اپوکسی و پلی استر چیست

تفاوت اصلی رزین پلی استر و رزین اپوکسی

رزین پلی استر چیست؟

اپوکسی نوعی پلیمر مقاوم در برابر حرارت است که دارای خواص مکانیکی و مقاومت منحصر به فرد میباشد. لغت اپوکسی گاهی برای اشاره به محصول نهایی و یا هر یک از اجزای ضروری درون رزین اپوکسی استفاده میشود؛ همچنین باید اشاره داشت که اپوکسی نام محاوره ای اپوکسید است.

رزین اپوکسی که با نام پولی اپوکسید هم شناخته میشود، گونه ای از پیش پلیمرها و پلیمرهای واکنشی است. میتوانید رزین اپوکسی مورد نظر خود را از فروشگاه های آنلاین اپوکسی کار خریداری کنید.

 

رزین اپوکسی چیست؟

در یک مقاله مفصل توضیح داده بودیم که رزین اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد حتماً کلیک کنید و مقاله را بخوانید.

در شیمی پلیمر و علم مواد، رزین یک ماده جامد و چسبناک گیاهی یا مصنوعی است که معمولا قابل تبدیل به پلیمر میباشد. رزین ها معمولا مخلوطی از ترکیبات آلی هستند. بیان تفاوت های میان اپوکسی و رزین چندان ساده نیست. ساده ترین روش متمایز کردن این دو از هم آشنایی پیدا کردن با کاربردهای خاص هر کدام است. سه نوع رزین مختلف در بازار موجود هستند که شما میتوانید هر یک را با ویژگی ها و کاربردهای خاص آنها تشخیص دهید. این سه نوع رزین: رزین پلی استر، رزین قالب گیری و رزین روکش اپوکسی میباشند.

 

 

میز چوب رزین
میز رزین بسازید

رزین پلی استر چیست؟

رزین پلی استر در ابتدا به شکل مایعی است به غلظت مربا، ولی وقتی با هاردنر مخلوط می گردد. پس از مدتی حرارت آن بالا می رود و به حالت ژله در می آید. و سپس سخت و محکم می گردد.
هنگام سفت شدن پلی استر، مولکول ها به هم نزدیک شده و مقداری از محلول نیز تبخیر می گردد. در نتیجه، حجم پلی استر بعد از بستن اندکی کاهش می یابد.
پلی استر مایع، بوی زننده ای دارد و اگر روزانه مقدار کمی از آن مصرف شود کم ضرر است. ولی بیش تر از این مقدار را باید در اتاقی که تهویه می شود انجام داد.
رزین پلی استر باید درجای خنک و تاریک نگهداری شود. عمر رزین در صورتی که مرغوب باشد، به دوازده ماه می رسد. می توان انواع رنگ های پودری را با رزین پلی استر مخلوط نمود تا به صورت رنگین در آید.

 

 

رزین پلی استز چیست
رزین پلی استر چیست و چگونه خشک میشود؟

رزین پلی استر چگونه سخت میشود؟

میزان هاردنر در رزین پلی استر:

با کم و زیاد کردن هاردنر، می توان زمان سفت شدن را تنظیم نمود. قانون کلی میزان هاردنر در رزین پلی استر های شفاف، ۲ درصد است. رزین پلی استر در لایه های نازک خیلی به کندی سفت می شود و قسمت بالای آن به حالت چسبنده باقی می ماند. در این موارد، باید مقدار هاردنر را به ۴ درصد رساند. اگر ضخامت پلی استر زیاد باشد، احتمال ترک خوردگی پیش می آید که در این مورد، باید میزان هاردنر را یک درصد انتخاب نمود.
وقتی که قالب پلاستیکی است و نسبت به حرارت حساس می باشد نیز باید میزان هاردنر را کاهش داد. اگر مقدار هاردنر از ۴ درصد تجاوز کند، باعث می شود پلی استر خیلی ترد و شکننده شود. برای این که پلی استر حالت قابل انعطافی داشته باشد، بایستی میزان هاردنر را یک درصد گرفت.
نیم پلی استر
نیم پلی استر – اپوکسی کار

ماده شتاب دهنده در رزین پلی استر (کاتالیزور):

ماده شتاب دهنده، مایعی است به رنگ بنفش که از ترکیبات کبالت است. مقدار ماده شتاب دهنده در رنگ و زمان بستن پلی استر تاثیر می گذارد. بسیاری از شتاب دهنده ها زمان سفت شدن را به جلو می اندازند و باعث می شوند پلی استر میل به زردی یا قرمزی پیدا کند. ماده شتاب هنده پلی استر در ایجاد حرارت به هنگام بستن نیز تاثیر می گذارد. وقتی ماده شتاب دهنده بیشتر باشد، به دلیل تسریع عمل پلیمریزاسیون، حرارت بیشتری تولید می گردد.
برای آماده کردن پلی استر اول ماده شتاب دهنده را در آن می ریزیم و خوب به هم می زنیم و سپس ماده ی هاردنر را به آن می افزاییم. باید بسیار دقت داشت که هیچ گاه شتاب دهنده و هاردنر را همزمان با هم مخلوط نکرد، زیرا واکنش نشان داده و تولید گرمای زیاد و در نهایت آتش سوزی و یا انفجار می کند.
کبالت پلی استر چیست
کبالت رزین پلی استر چیست

زمان کیور شدن (بستن) پلی استر:

زمان بستن پلی استر به مقدار ماده شتاب دهنده و مقدار ماده هاردنر و دمای هوای اتاق بستگی دارد. زمان بستن پلی استر شفاف، طولانی تر از زمان بستن پلی استر غیر شفاف است. درجه حرارت پایین در اتاق باعث می شود عمل بستن به تعویق بیفتد. اگر درجه حرارت اتاق زیر ۱۵ درجه سانتی گراد باشد، در پلی استر شفاف عمل سفت شدن صورت نمی گیرد. در این صورت گفته می شود که پلی استر منجمد شده است. ولی پلی استر غیر شفاف در حرارت بالای ۱۲ درجه می تواند سفت شود.
لایه های نازک پلی استر برای سفت شدن به مدت طولانی تری نیاز دارند. پلی استر بعد از بستن، تا چندین روز به سخت شدن ادامه می دهد. بنابراین باید برای صاف کاری آن بعد از چند روز که از قالب بیرون آمد اقدام نمود. مدت بستن پلی استر را می توان با قرار دادن مجسمه در فر آشپزخانه در حرارت ۵۰ تا ۸۰ درجه به نیم ساعت رساند.

تفاوت رزین اپوکسی و رزین پلی استر

  • رزین پلی استر از رزین اپوکسی ارزانتر است.
  • از این رزین معمولا در صنایع دریایی مانند ساخت قایق استفاده میشود.
  • این رزین مناسب قالب گیری سپرها و ناودان ها و تعمیر بخش های پلاستیکی است.
  • رزین پلی استر بوی زننده دارد ولی اپوکسی اگر استاندارد باشد بوی خاصی ندارد.
  • رزین پلی استر کاهش حجم دارد ولی رزین اپوکسی اگر حلال نداشته باشد کاهش حجم نخواهد داشت.
  • رزین اپوکسی در تحمل فشارهای فیزیکی بسیار قوی تر از پلی استر عمل میکند.
  • رزین اپوکسی پس از خشک شدن شفاف و براق است و حس شیشه میدهد ولی رزین پلی استر حالت پلاستیک دارد.
  • قدرت چسبندگی اپوکسی به سطوح (چوب، سنگ، فلز و …) بسیار بیشتر از رزین پلی استر است.

 

 

میز رزینی ساخته شده با رزین اپوکسی – اپوکسی کار

 

تفاوت اپوکسی و پلی یورتان؟

برای مطالعه تفاوت پلی اورتان و رزین اپوکسی هم حتماً این مقاله را مطالعه کنید: تفاوت اصلی اپوکسی و پلی یورتان ؟! پلی اورتان پایه آب و روغن چیست؟

 

عدم رعایت این نکات برای کسب و کارتان مرگ‌بار است! با دقت بخوانید

دوستانی که میخواهند گردنبند و گوشواره های رزینی تولید کنند حتماً باید از رزین اپوکسی مخصوص زیورآلات استفاده کنند و به هیچ عنوان از رزین پلی استر استفاده نکنند. رزین پلی استر مقاومت بسیار پایینی در برابر ضربه و فشارهای بیرونی دارد.

از طرف دیگر کسانی که میخواهند میز رزینی بسازند به هیچ عنوان نباید ریسک استفاده از پلی استر را به دلیل قیمت پایین بپذیرند! این اشتباه مرگ بار خواهد بود و کسب و کارتان را به خطر می اندازد. میز رزینی ساخته شده با پلی استر مقاومت بسیار پایینی دارد و در برابر فشارهای بیرونی سریعاً خم شده و از چوب جدا میشود.

از طرف دیگر قدرت چسبندگی بسیار کم پلی استر به چوب باعث میشود که میزهای ساخته شده با این رزین مقاومت بسیار پایینی داشته باشد.

 

 

 

با آرزوی موفقیت

حامد شاهسوندی – نویسنده کتاب تکه چوب های پولساز

امتیاز شما (سمت چپ بیشترین امتیاز)

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد آرا: 11

شما هنوز امتیازی به این مقاله نداده‌اید!

26 دیدگاه برای “تفاوت مرگ‌بار رزین پلی استر و رزین اپوکسی! رزین پلی استر چیست؟

  1. اشتراک‌ها: گیج شدم! واقعا رزین اپوکسی چیست؟ | آپدیت دی 1402

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      بوی رزین پلی استر به دلیل ماهیت شیمیایی این رزین و همینطور اضافه شدن اسید، کبالت و حلال هست و متاسفانه راهکاری ندارد.
      موفق باشید

  2. ناصر مسیب زاده شیراز گفته:

    سلام بر دوستان . من از پلی استر برای چسباندن سنگ به شیشه استفاده میکنم نحوه ترکیب اجزای پلی استر را به صورت تجربی اعمال می کنم اما مشکل اینه بعضی وقتها پلی استر محکم سفت نمی شه . می خواستم نحوه ترکیب دقیق اجزای پلی استر را از دوستان سوال کنم ؟

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      بسته به نوع پلی استر و شرکت سازننده متفاوت هست باید به دستور مصرف پشت بسته بندی یا سایت شرکت سازنده مراجعه کنید.
      پیشنهاد میکنم رزین اپوکسی را جایگزین کنید استحکام بسیار بهتری خواهد داشت. البته قبل از شروع حتما کتاب تکه چوبهای پولساز را بخوانید.

      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تایید شماره موبایل
لطفا "شماره موبایل" خود را همراه با صفر ابتدا وارد کنید

لطفا شماره موبایل همراه با “صفر” در ابتدا وارد شود

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد