0 تا 100 راه‌اندازی اتاق کار با اپوکسی

اتاق کار با اپوکسی

راه‌اندازی کارگاه ساخت تکه‌ چوب های پول‌ساز

آمادۀ راه‌اندازی اتاق کار با اپوکسی هستید؟

 

آنچه در این مطلب میخوانید

در این بخش به سه موضوع مهم اشاره می‌کنم که برای راه‌اندازی کارگاه کار با اپوکسی باید بر آن‌ها کاملاً مسلط باشید:

۱. روش جانمایی و ساخت اتاق کار با اپوکسی؛

۲. کنترل وضعیت جوّی؛

۳. تهیۀ وسایل و ابزار ضروری.

 

۱. روش جانمایی و ساخت اتاق کار با اپوکسی

اتاق؟! مگر به اتاق کار خاصی نیاز است؟ بله، شما به اتاق مخصوص کار با رزین اپوکسی نیاز دارید. اگر می‌خواهید این کار را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنید و کارگاه خود را پول‌ساز کنید، باید قواعد کار را رعایت کنید تا با خروجی متفاوت، یک‌سروگردن بالاتر از رقبا باشید.

ممکن است بعضی دوستان سؤال کنند که ما می‌خواهیم این کار را در منزل انجام دهیم، بازهم باید اتاق کار مخصوص داشته باشیم؟

جواب مثبت است. شما درهرحال اگر به‌دنبال نهایت کیفیت هستید، باید محل خاصی برای این کار در نظر بگیرید.

 

مکان‌یابی در منزل:

اگر تخصص شما کار با چوب نیست و کارگاهی برای آن ندارید، بهتر است به‌جای اجارۀ کارگاه و ایجاد هزینه از ابتدا، کار را در محیط کوچکی مثل یک اتاق از منزل یا محل کار فعلی خود شروع کنید و به‌قول ورزشی‌ها، بعد از سروکله‌زدن با رزین، بتوانید قلق‌های کار با این حریف چغر را بیاموزید، سپس کار حرفه‌ای را شروع کنید.

 

 

کدام اتاق منزل مناسب‌تر است؟

۱. کمترین رفت‌وآمد را داشته باشد؛

۲. پنجرۀ کوچکی به بیرون داشته باشد؛

۳. کف آن مسطح و تراز باشد؛

۴. آفتاب‌رو نباشد و نور کمتری از محیط بگیرد؛

۵. زیرزمین و محل‌های نمناک و خنک نباشد؛

۶. پشت‌بام نباشد؛ اما اگر اتاق دربسته باشد، مشکلی نیست.

 

اتاق کار چه شرایطی باید داشته باشد؟

۱. بر روی پنجره پرده نصب کنید تا نور بر روی میز کار نتابد؛

۲. میز کار را جلوی در ورودی نگذارید؛

۳. از لامپ بدون UV و ترجیحاً از نوع LED استفاده کنید؛

۴.دریچۀ کولر آبی را ببندید و روی آن را بپوشانید؛

۵. از پنکه استفاده نکنید.

 

پیشنهاد میکنم این مقاله را هم بخوانید: 8 ویژگی مهم اتاق کار با اپوکسی

مکان‌یابی در کارگاه:

اگر به کارگاه دسترسی دارید یا می‌خواهید از کارگاه فعلی خود استفاده کنید، باید به این نکات توجه کنید:

۱. مهم نیست آن کارگاه فعال است یا غیرفعال. درهرصورت، باید اتاق خاصی برای کار با اپوکسی در گوشه‌ای از کارگاه درست کنید؛

۲. این اتاق باید بسته و تا حد ممکن ایزوله باشد؛

۳. اگر کارگاهتان اتاق پیش‌ساخته دارد، شرایط انتخاب اتاق در منزل را که قبلاً ذکر کردم، در نظر بگیرید؛

۴. اگر فضای کارگاه یکدست است، باید قسمتی از آن را برای کار با اپوکسی جدا و آماده کنید.

 

چگونه اتاق کار با اپوکسی در کارگاهم درست کنم؟

بهترین حالت این است که فضایی حدود بیست متر مربع یا بیشتر، بسته به ظرفیت کار، در گوشه‌ای از کارگاه انتخاب کنید و آنجا را با پارتیشن‌بندی یا دیوارکشی جدا کنید.

اگر نمی‌خواهید هزینۀ زیادی متحمل شوید، می‌توانید برای درست‌کردن دیوارها از کلاف‌های چوبی استفاده کنید و فضای داخلی کلاف را با پشم سنگ پر کنید. پشم سنگ عایق بسیار خوبی در برابر دما و رطوبت است. سپس داخل و بیرون دیوارها را با نایلون ضخیم بپوشانید؛ این کار عایق را قوی‌تر می‌کند. سقف اتاق را هم می‌توانید با نایلون بپوشانید تا از ورود گردوغبار محیط جلوگیری کنید و دمای محیط حفظ شود. اگر در شهرهای سردسیر زندگی می‌کنید که دمای شب‌های زمستان به زیر صفر می‌رود، بهتر است سقف دائم بگذارید؛ زیرا نایلون به‌تنهایی کافی نیست.

 

دمای اتاق کار با اپوکسی
کارگاه تکه چوب های پولساز

 

 

دما و رطوبت اتاق کار با اپوکسی چگونه باشد؟

دمای منزل معمولاً متعادل و مناسب کار با اپوکسی است، ولی دمای کارگاه باید کنترل شود. اگر در شهرهای سردسیر یا گرمسیر زندگی می‌کنید بهتر است به نکات زیر دقت کنید:

۱. ایدئال‌ترین دما برای کار با اپوکسی ۲۳ تا ۲۵ درجۀ سانتی‌گراد است؛

۲. دما نباید از 18 درجه کمتر شود؛

۳. دما نباید از ۳۰ درجه بیشتر شود؛

۴. رطوبت داخل اتاق از ۵۰درصد بیشتر نباشد.

 

رطوبت سنج دیجیتال
کنترل رطوبت اتاق کار با اپوکسی

 

داخل اتاق کار با اپوکسی را چگونه آماده کنیم؟

۱. اتاق کار شما باید حداقل گردوغبار را داشته باشد. سطح زمین را همواره تمیز نگه دارید؛ چون غبار موجود بر روی زمین، می‌تواند وارد هوا شود و بر روی کار بنشیند و سطح کار را مات کند؛

۲. کف اتاق و دیوارها باید با نایلون ضخیم پوشیده شود؛ چون ممکن است رزین اپوکسی حین کار چکه کند و روی زمین بریزد. در این صورت، اگر متوجه ریختن آن نشوید و رزین ریخته‌شده خشک شود، تمیزکردنش بسیار مشکل خواهد بود؛

۳. دریچۀ کولر آبی را بپوشانید. برای خنک‌کردن اتاق کار نباید از کولر آبی استفاده کنیم. چون این خود وسیله‌ای است که رطوبت محیط را افزایش می‌دهد و سطح کار، حالت لانه‌زنبوری می‌شود؛

۴. بهتر است لایۀ نایلونی هم جلوی در ورودی و پنجره از داخل اتاق آویزان کنید تا از نوسان دما و جابه‌جایی یک‌بارۀ هوا جلوگیری شود؛

۵. بهتر است فن بر روی پنجره تعبیه کنید. چون ممکن است حین کار اشتباهی پیش بیاید و دمای رزین افزایش یابد. در این حالت رزین شروع به بخارکردن می‌کند که این بخار برای تنفس مضر است و باید سریعاً تهویه صورت گیرد؛

۶. برای کنترل دمای اتاق، هم‌زمان از دو دماسنج دیواری، دیجیتالی یا جیوه‌ای، استفاده کنید. یکی بالای میز کار باشد و دیگری در کنار پنجره یا در ورودی تا بتوانید میانگین دمای محیط را بسنجید؛

۷. برای کنترل رطوبت از رطوبت‌سنج گلخانه‌ای استفاده کنید. نوع دیجیتال آن معمولاً دماسنج هم دارد؛

۸. میز کار شما باید کاملاً تراز، یعنی بدون شیب باشد. پس از نایلون‌کشی، به ترازکردن میز در مکان مطلوب اقدام کنید و روی این کار حساسیت شدیدی به خرج دهید. چون بر نتیجۀ نهایی تأثیر مستقیم خواهد گذاشت.

 

کدام استان‌های کشور برای کار با اپوکسی مناسب‌ترند؟

به دلیل حساسیت شرایط کار با اپوکسی، شهر و استانی که در آن مشغول به کار هستید، مهم است. شهرهایی با آب‌وهوای معتدل، مانند تهران، مکان بسیار مناسبی برای کار با رزین اپوکسی هستند. البته بیشتر شهرهای مرکزی کشور و همچنین نیمۀ غربی، آب‌وهوای خشک و معتدل دارند و این حالت مناسب است.

برای رسیدن به نهایت کیفیت، بهتر است در آب‌وهوای مرطوب، یعنی رطوبت بیشتر از ۵۰درصد، با اپوکسی کار نکنید. اغلب شهرهایی که در حاشیۀ دریا هستند، بیشتر از این مقدار رطوبت دارند؛ پس آیا در این شهرها امکان کار با اپوکسی وجود ندارد؟

جواب سؤال این است که امکان کار وجود دارد. یعنی می‌توانید رزین اپوکسی را طبق روش‌های گفته‌شده در فصول قبل، مخلوط و استفاده کنید. رزین هم درنهایت خشک خواهد شد.

 

پس تفاوت کار با اپوکسی در محیط خشک و مرطوب چیست؟

رزین اپوکسی و هاردنر پلی‌آمین که برای کارهای دکوراتیو استفاده می‌شوند، به‌طور معمول با رطوبت سازگار نیستند؛ مگر اینکه فرمولاسیون خاصی داشته باشند. ناسازگاری به این معنی است که صافی و یکدستی سطح رزین پس از خشک‌شدن در شهرهای گرم و خشک، بهتر از سطح رزین در هوای مرطوب خواهد بود. اتصال مولکول‌ها و تشکیل پیوند بین اپوکسی و هاردنر در هوای گرم و خشک قوی‌تر از پیوند ایجادشده در آب‌وهوای مرطوب است. البته تست این مسئله به ابزار آزمایشگاهی نیاز دارد و به‌صورت چشمی ملموس نیست. اگر رطوبت هوا بیشتر از ۵۰درصد باشد، ممکن است بعضی رزین‌ها خشک نشوند و مشکلاتی از این دست پیش بیاید.

 

برای کار در محیطهای رطوبی چکار کنیم؟

اگر می‌خواهید در آب و هوای مرطوب (رطوبت بالای 50%) با اپوکسی کار کنید بهتر است هاردنر سازگار با رطوبت (آب‌دوست) در اختیار داشته باشید یا اینکه اتاق کار را به درستی ایزوله کنید تا رطوبت کنترل شود.

پس امکان کار با اپوکسی در همۀ شهرها وجود دارد، ولی کیفیت کار با خشکی و گرمی هوا ارتباط مستقیم دارد.

 

دوستانی که در شمال غرب کشور هستند:

اگر در نیمۀ شمال غربی کشور ساکن هستید، به‌دلیل سردسیربودن این منطقه، بهتر است اتاق کارتان را به‌خوبی ایزوله کنید تا دمای محیط از هجده درجه کمتر نشود و کمترین نوسان را داشته باشد. نوسان دما باعث ایجاد خط‌وخطوط روی کار می‌شود که با دیدن آن‌ها به یاد نقشۀ‌ جغرافیا می‌افتم!

تمامی این مسائل را می‌شود برطرف کرد، فقط باید دلیل آن را بدانید و بتوانید مشکلاتی را که در حین کار پیش می‌آید تحلیل و آنالیز کنید. بهتر بگویم می‌خواهم ماهیگیری یاد بگیرید تا تهیۀ ماهی آماده!

 

چرا اینقدر سختگیری میکنم؟

دلیل این ریزبینی و موشکافی نکات این است که مرجعی کامل از ایراداتی که ممکن است در حین کار با آن برخورد کنید داشته باشید و دلیل به‌وجودآمدن هریک را بدانید. در این صورت می‌توانید از ایجاد مشکلات فراوان و هدررفت وقت و سرمایه‌تان جلوگیری کنید. هدف من از نوشتن این کتاب دقیقاً همین است.

 

حالا دیگر چیزی نمانده که «اپوکسی‌کار حرفه‌ای» شوید. آماده هستید تکه‌چوب‌ها را پول‌ساز کنید؟ انتظار دارم کارهایتان کمترین ایراد را داشته باشد؛ چون تا این فصل از کتاب، مشکلات شایع‌تر کار با اپوکسی را شناخته‌اید، بدون اینکه مثل من صدها کیلو رزین هدر داده باشید و چندین سال وقت صرف این کار کرده باشید. پس بی‌اغراق می‌گویم قدر کتابی را که در دست دارید بدانید!

 

تهویۀ اتاق کار چگونه باید انجام شود؟

گفتم که دمای اتاق باید تنظیم باشد؛ این کار با چه ابزاری باید انجام شود؟ در زمستان به گرمایش نیاز داریم و در تابستان به دستگاه خنک‌کننده. ولی چه دستگاه‌هایی مناسب این کار است؟

 

 

خنک‌کردن محیط کار در تابستان

وسایلی که نباید در تابستان استفاده کنید به شرح زیر است:

۱. پنکۀ سقفی یا پایه‌دار: پنکه به‌دلیل پرتاب هوا، باعث موج‌افتادن روی سطح کار خواهد شد؛

۲. کولر آبی: رطوبت هوا را افزایش می‌دهد و روی سطح کار لکه‌هایی به وجود خواهد آمد.

 

وسیلۀ مجاز چیست؟

تنها وسیله‌ای که برای سرمایش اتاق کار با اپوکسی به استفاده از آن مجاز هستید، کولر گازی (اسپلیت) است، به‌شرطی که جهت وزش باد آن مستقیماً به طرف سطح کار شما نباشد.

اسپلیت دیواری
کارگاه تکه چوب های پولساز

گرم‌کردن اتاق کار با اپوکسی در زمستان:

وسایلی که نباید در زمستان استفاده کنید به شرح زیر است:

۱. هر نوع بخاری با شعلۀ بدون دودکش، گازسوز باشد یا نفت‌سوز. زیرا اگر بخاری ایراد فنی داشته باشد، دی‌اکسیدکربن وارد فضای اتاق می‌شود و با هاردنر واکنش می‌دهد و روی سطح رزین لکه‌های مات به وجود خواهد آمد.

۲. استفاده از هیزم و زغال، بازهم به‌دلیل اینکه دی‌اکسیدکربن وارد فضای اتاق می‌شود.

 

توصیه میشود: فایل صوتی روش گرم کردن اتاق کار با اپوکسی

نکته:

درصورتی‌که از بخاری موجود در اتاق اطمینان کامل دارید و ازنظر فنی کاملاً سالم است و دودکش دارد، می‌توانید از بخاری گازی استفاده کنید؛ ولی بخاری نفتی، هیزمی و بخاری‌های قدیمی کارگاهی که معمولاً مشکل فنی دارند، توصیه نمی‌شود.

 

 

 

بهتر است از چه وسیله‌ای برای گرم‌کردن محیط استفاده کنیم؟

هیتر برقی بهترین گزینه است. هیترهای پایه‌دار و تابشی در بازار موجود است و می‌توانید چند هیتر را هم‌زمان از چند جهت، به‌طور غیرمستقیم اطراف میز کار تنظیم کنید و دمای محیط را بیشتر از بیست درجه نگه دارید.

 

هیتر برقی - اپوکسی کار
گرم کردن اتاق کار با اپوکسی

 

آیا موضوع به این حد جدی است؟!

بله؛ ما با ماده‌ای کار می‌کنیم که به عوامل محیطی به‌سرعت واکنش نشان می‌دهد. از طرف دیگر، زیبایی نهایی کار شما از رعایت همین نکاتِ شاید کم‌اهمیت حاصل خواهد شد. ما داریم آجرهای دیوار را از پایین به‌صورت اصولی می‌چینیم و بالا می‌رویم؛ پس مطمئن باشید کیفیت کار شما از کسانی که از این نکات اطلاع ندارند، بسیار بیشتر خواهد بود و من این کیفیت را تضمین می‌کنم.

 

برای تأمین نور اتاق کار با اپوکسی چه‌کار کنیم؟

همان طور که قبلاً هم اشاره کردم، فقط از لامپ‌های LED بدون اشعۀ UV استفاده کنید.

 

آیا می‌توان از همین اتاق برای ساب و پولیش هم استفاده کرد؟

خیر؛ به‌هیچ‌وجه نباید داخل این اتاق کار دیگری انجام دهید. تمام کارهای برش، ساب و پولیش باید بیرون از این اتاق و در فضای دیگری انجام شود.

اگر در منزل کار می‌کنید، بهتر است ساب و پولیش را در فضای آزاد انجام دهید تا غبار حاصل از اپوکسی مشکل‌ساز نشود.

 

آموزش ساب و پولیش حرفه‌ای میز رزینی

 

آیا باید روی سطح کار را بپوشانیم؟

باوجوداینکه تمام شرایط ایزوله‌کردن اتاق کار را رعایت کرده‌اید، بازهم باید جانب احتیاط را رعایت کرد. فرض کنید مشغول ساخت میزی هستید که قالب آن روی میز کار شماست و هر روز به آن سر می‌زنید و آن را طبق تکنیک‌هایی که خواهم گفت تکمیل می‌کنید. اتاق شما هم ایزوله است و لباستان هم عاری از هرگونه غبار و آلودگی. رزین اپوکسی برای رسیدن به نهایت استحکام به زمان نیاز دارد و همچنین میزی متناسب با ابعاد آن. ممکن است از یک هفته تا یک ماه زمان نیاز داشته باشد؛ آیا تضمینی وجود دارد که هیچ گردوغباری روی کار ننشیند؟

خیر؛ هیچ تضمینی نیست. پس بهتر است بعد از هر بار که قصد ترک اتاق کار را دارید، روی سطح میز را با نایلون تمیز بپوشانید، به‌طوری که با سطح رزین تماس نداشته باشد و سپس با خیال راحت اتاق را ترک کنید.

 

 

اگر گردوغبار روی کار بنشیند چه می‌شود؟

برای کارهایی که به‌صورت لایه‌لایه انجام می‌شود، باید دقت کنید. وجود گردوغبار، حتی به‌میزان بسیار کم می‌تواند باعث ایجاد خط بین لایه‌ها شود. پس بهتر است قبل از ریختن لایۀ بعدی، همیشه لایۀ قبل را با دستمال بدون پرز گردگیری کنید، سپس لایۀ بعد را بریزید.

 

به چه وسایلی برای شروع کار نیاز است؟

بیشتر وسایلی که به آن‌ها نیاز دارید، مربوط به بخش نجاری می‌شود. اگر کارگاهی دارید که وسایل نجاری در آن مهیاست، تقریباً از این بابت خودکفا هستید. وسایلی که نیاز دارید عبارت‌اند از:

۱. اُورفرز؛

۲. ارۀ دیسکی؛

۳. ارۀ فلکه؛

۴. دستگاه سه‌کاره؛

۵. دستگاه گندگی؛

۶. سنبادۀ لرزان؛

۷. ماشین پوست (فرز سنباده)

 

آموزش گام به گام اپوکسی چوب گام اول
آموزش گام به گام اپوکسی چوب گام اول

ساخت میز رزینی را همین الان شروع کنید!

 

 

با وجود این دستگاه‌ها در کارگاه دیگر به کمک از بیرون نیاز نخواهید داشت و خودکفا هستید. فقط کافی است چوب دلخواهتان را خریداری کنید؛ مابقی کار را تا آماده‌سازی برای ترکیب با اپوکسی، استادکار نجار انجام خواهد داد.

بعد از اینکه کار را از قالب بیرون آوردید، برای دورگیری، ساب و پولیش به چند دستگاه نیاز خواهید داشت که در لیست ذکر شده است.

 

 

من کارگاه ندارم، چه‌کار کنم؟

وسایلی که برای شما ضروری است، وسایل زیر است:

۱. سنبادۀ لرزان؛

۲. ماشین پوست (فرز سنباده)؛

۳. وسایل اولیۀ کار با اپوکسی.

 

بعد از خارج کردن از قالب:

می‌توانید بعد از اینکه کار را از قالب بیرون آوردید، به نجار ماهری بسپارید تا دورگیری را برای شما انجام دهد. سپس اگر دوست داشتید روی سطح کارتان چوب باشد، باید یک لایه از روی کار بردارید. پس به اورفرز یا دستگاه سی‌ان‌سی نیاز دارید؛ همچنین اگر بخواهید دورتادور میز را ابزار بزنید، بازهم به اورفرز نیاز دارید. پس از انجام این مراحل، کار شما با وسایل نجاری تمام است و مستقیم می‌روید سراغ ساب و پولیش.

دو وسیلۀ ضروری‌ای که ذکر کردم دقیقاً مربوط به همین بخش است. اکیداً توصیه می‌کنم ساب و پولیش را طبق روشی که خواهم گفت، خودتان انجام دهید و تا به نتیجۀ دلخواه نرسیدید، دست برندارید.

 

 

تا اینجا چکار کردیم؟

تا اینجا روش راه‌اندازی و تجهیز اتاق کار با اپوکسی را در منزل یا کارگاه، به‌تفکیک آموختیم و مسائل مختلف آن را بررسی کردیم. همان طور که دیدید، می‌توان کار را از منزل و بدون ابزار حرفه‌ای هم شروع کرد. مهم این است که شروع کنید و زمینه‌های لازم را برای کار فراهم کنید. برای آموزش هم، من و تیم اپوکسی‌کار در کنار شما خواهیم بود.

 

 

یک خاطره کوتاه

در یکی از دوره‌های ورکشاپ‌ تکه‌چوب‌های پول‌ساز که برگزار کردم، یکی از دوستان شرکت‌کننده سؤالی را مطرح کرد که برایم جالب بود. ایشان کاملاً ناگهانی و بی‌مقدمه پرسید: «این‌همه سخت‌گیری برای چیست؟ من قبلاً با اپوکسی کار کرده‌ام و هیچ‌یک از این شرایط را هم آماده نکرده بودم و خروجی کار هم قابلِ‌قبول بوده. حالا چه دلیلی وجود دارد این موارد را عملیاتی کنم؟»

کمی مکث کردم، توجه همۀ شرکت‌کنندگان به من جلب شده بود.

گفتم: «هدف شما از شرکت در این دوره چیست؟»

ایشان گفتند: «می‌خواهم این کار را راه‌اندازی کنم و روزانه پنجاه عدد میز ترکیبی تولید و صادر کنم.»

گفتم: «آیا فکر می‌کنید تولید این تعداد میز در روز، بدون دانستن زبان کار با اپوکسی کار ساده‌ای است؟ همۀ کار این نیست که چوبی را داخل قالب بگذاریم و اپوکسی روی آن بریزیم. این تنها قسمت کوچکی از کار است. برای روشن‌ترشدن موضوع مثالی می‌زنم: شخصی که آشپز ماهری است و روزانه برای پانصد نفر غذا می‌پزد، آیا می‌تواند بدون داشتن آشپزخانه‌ای مجهز و ابزار و وسایل لازم اقدام به این کار کند؟ مسلماً جواب منفی است.

آموزش‌هایی که من در این دوره‌ها مطرح می‌کنم برای انجام‌دادن کار اصولی و با کیفیت عالی است و نکاتی را می‌گویم تا مشکلات کار آزرده و دلسردتان نکند.

دوستان فراوانی دارم که بدون فراهم‌کردن مکان و لوازم، با اپوکسی کار می‌کنند و به دلیل اینکه نتیجۀ دلخواه نمی‌گیرند، به همان سرعتی که شروع کرده‌اند، به همان سرعت هم کار را کنار می‌گذارند و فراموش می‌کنند. تا حدی که حتی در نسبت اختلاط هاردنر و اپوکسی اشتباه می‌کنند و جابه‌جا به کار می‌برند!

ممارست در هر کار، اولین رمز موفقیت در آن کار است و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند اگر اولین کار خوب شد، پس تا انتها به همین شکل پیش خواهد رفت؛ چون مشکلات خود را به‌مرور نشان خواهند داد.

 

انتخاب چوب برای ترکیب با اپوکسی

قبل از هر چیز باید بگویم من نجار نیستم و نمی‌خواهم وارد مباحث نجاری شوم، فقط در حد نیاز با این حرفه آشنایی دارم. ممکن است اصطلاحات خاص نجارهای عزیز در کار با چوب را ندانم و در حد تجربیات خودم نکاتی را دربارۀ چوب بیان می‌کنم. اطلاعاتی که در این کتاب بیان شده است برای کسانی که کاملاً مبتدی هستند جواب‌گو خواهد بود.

انواع چوب‌های موجود در بازار، موسوم به «چوب‌های جنگلی» که محصول جنگل‌های کشور است، برای ترکیب با رزین اپوکسی کارایی دارند. انتخاب چوب کاملاً سلیقه‌ای است، ولی اگر بخواهید زیباترین گونه‌ها را انتخاب کنید، بهتر است گزینه‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • چوب گردوی سفید و سیاه؛
  • چوب توسکا؛
  • چوب سنجد؛
  • چوب افرا؛
  • چوب عناب؛
  • چوب توت؛
  • چوب بادام.

البته نحوۀ برش و چیدمان چوب‌ها نقش بسزایی در زیبایی کار نهایی دارد.

 

انتخاب چوب مناسب

انتخاب چوب مرحلۀ بسیار مهمی است؛ چون به‌جرئت می‌توان گفت ۷۰درصد از زیبایی کارتان به چوب بستگی دارد. پس انتخاب چوب مناسب بسیار تأثیرگذار است. همۀ چوب‌ها زیبا هستند و انتخاب از بین آن‌ها کاری بس دشوار است.

به این نکته توجه کنید که بعضی چوب‌ها بافت منسجمی دارند که به آن‌ها سخت‌چوب می‌گویند؛ این گونه‌ها برای کار با اپوکسی مناسب‌تر هستند. به‌دلیل اینکه جذب کمتری دارند.

 

تراکم چوب چه تاثیری بر مصرف رزین دارد؟

یکی از پارامترهایی که باید در هنگام خرید چوب به آن توجه کنیم، بافت چوب و مقدار رزین مصرفی برای آن است؛ مثلاً چوب توسکا طرح‌های زیبایی دارد و رنگ قرمز و نارنجی آن جلوۀ زیبایی به کار می‌دهد و قیمت مناسبی هم در مقایسه با سایر گونه‌ها دارد، ولی به‌دلیل اینکه بافت آن مثل گردو منسجم نیست، باعث می‌شود در هنگام فراوری، مقدار زیادی از رزین را جذب خود کند. ولی در عوض زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد.

باز برمی‌گردم به اینکه انتخاب به میل و سلیقۀ شما بستگی دارد. شاید طرح چوب توسکا آن‌قدر برایتان جذاب باشد که با وجود جذب زیاد بازهم نتوانید از آن بگذرید.

البته لازم است به این نکته اشاره کنم کاری که می‌خواهیم شروع کنیم، حاشیۀ سود دو تا سه برابری دارد. پس نگران هزینه‌های این‌چنینی نباشید. اول از همه به کیفیت و زیبایی کار نهایی فکر کنید.

 

آیا رطوبت چوب هنگام خرید مهم است؟

وجود رطوبت زیاد در بافت چوب باعث کاهش چسبندگی رزین اپوکسی و تغییر شکل چوب در رزین می‌شود و به‌دلیل ناسازگاری بیشتر رزین‌های موجود در بازار با رطوبت، به‌جز رزین‌های با پایۀ آب، مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد.

طبق تجربۀ من، رطوبت چوب در ایدئال‌ترین حالت، باید بین ۷ تا ۱۰درصد باشد تا بهترین نتیجه حاصل شود. اگر چوبی که قصد خرید آن را دارید به‌تازگی قطع شده، این چوب مناسب ترکیب با اپوکسی نیست.

 

رطوبت سنج چوب - اپوکسی کار
رطوبت چوب برای ساخت میز رزینی چقدر باشد؟

 

بعضی دوستانی که به‌تازگی شروع به کار با اپوکسی کرده‌اند، به‌دلیل قیمت مناسب، سراغ این چوب‌ها می‌روند که به‌طور حتم باعث هدررفت وقت و هزینۀ آن‌هاخواهد شد.

چوب‌هایی که حدود دو سال با جریان هوا در سایه خشک شده‌اند، بهترین انتخاب برای ترکیب با رزین اپوکسی هستند. اگر به چنین چوب‌هایی دسترسی ندارید، باید از کسانی که دستگاه خشک‌کن چوب دارند کمک بگیرید که به آن هم خواهم پرداخت.

 

 

ترکیب چوب‌های آسیب‌دیده با رزین اپوکسی

منظور از چوب‌ آسیب‌دیده، چوبی است که در معرض حملۀ حشرات مختلف قرار گرفته و بافت آن سوراخ‌سوراخ شده است. نجارها و مبل‌سازان از این چوب‌ها استقبال نمی‌کنند، چون استحکام کافی ندارند. ولی اپوکسی‌کاران باسلیقه می‌توانند قطعات زیبایی از بین آن‌ها پیدا کنند.

اگر قصد انتخاب چوب از این گروه را داشتید، باید آماده‌سازی اولیه را به‌خوبی انجام دهید تا حین کار به مشکل برخورد نکنید. (روش آماده‌سازی اولیۀ چوب را در فصل چهارم توضیح داده‌ام.)

 

 

ضخامت چوب  چقدر باید باشد؟

برای ساخت میزهای ترکیبی با رزین اپوکسی بهتر است ضخامت میز حدود پنچ سانتی‌متر و بیشتر از آن باشد. اگر کمتر از پنج سانتی‌متر باشد، باعث انحنای میز در ابعاد بزرگ خواهد شد. البته، بیش از پنج سانتی‌متر  هم بیشتر برای کانترها و میزهایی که به‌روش کوتینگ (Coating) ساخته می‌شوند کاربرد دارد که روش ساخت آن را در فصل چهار به‌طور کامل آموزش می‌دهم.

 

چوب را خریده‌ام، چه‌کار کنم؟

بعد از اینکه چوب را خریدید، باید آن را یکدست و تراز کنید؛

این کار به چند روش امکان‌پذیر است:

 

گندگی رومیزی - اپوکسی کار
گندگی رومیزی

۱. استفاده از گندگی اگر عرض قطعۀ چوبتان کم است:

می‌توانید با دستگاه‌ گُندگی که بیشتر نجاری‌ها دارند، تمام نقاط چوب را یک‌اندازه کنید. به‌طوری که همه‌جا دارای ضخامت یکسان باشد؛

۲. استفاده از دستگاه سی‌ان‌سی (CNC):

برای ترازکردن و شکل‌دهی به قطعات بزرگ، مانند اسلب چوب. به قطعات برش‌خوردۀ طولی از درخت که عرض آن بیش از نود سانتی متر و طول بیش از دو متر دارند اسلب می‌گویند.

۳. روش کف‌تراش با اورفرز:

وقتی چوب از دستگاه گندگی بیرون می‌آید، ممکن است رد پرش یا خراش‌ روی سطح چوب ببینید؛ این خطوط معمولاً سطحی هستند و باید به‌طور کامل برطرف شوند. این خطوط را می‌شود به‌وسیلۀ ماشین پوست برطرف کرد. ماشین پوست همان فرز سنباده است. کافی است شما فرز سنباده در اختیار داشته باشید و با استفاده از سنبادۀ شمارۀ شصت، هر دو طرف قطعۀ چوب خود را  کاملاً سنباده بزنید تا به سطحی صاف و بدونِ‌اشکال برسید. این چوب آمادۀ قرارگرفتن درون قالب و ترکیب با رزین اپوکسی است.

 

پوست چوب را چه‌کار کنم؟

وجود پوست اطراف چوب، زیبایی خاصی به آن می‌بخشد؛ ولی مشکلاتی برای کارهای ترکیبی ایجاد می‌کند.

اگر دوست دارید پوست چوب را حفظ کنید به نکات زیر توجه کنید:

۱. پوست چوب باید عاری از هرگونه آلودگی و چربی باشد؛

۲. اگر قطعاتی از  پوست در حال جداشدن است، بهتر است آن را با چسب فوری بچسبانید؛

۳. اگر شیارهای روی پوست عمیق است، حتماً با استفاده از فرچۀ سیمی سردریلی یا فرچۀ سیمی دستی داخل شیارها را تمیز کنید؛

۴. استفاده از پوست چوب در کارهای ترکیبی ریسک بسیاری دارد. شما نمی‌توانید تضمین کنید هیچ آلودگی داخل شیارهای پوست باقی نمانده است و به همین دلیل رزین اپوکسی چسبندگی کامل به سطح نخواهد داشت؛

۵. بعد از فرچه‌زدن، سطح چوب و پوست را با فشار باد تمیز کنید و مطمئن شوید تمام گردوغبار حاصل از نجاری به‌صورت کامل برطرف شده است.

فرچه سر دریلی - اپوکسی کار
فرچه سر دریلی – اتاق کار با اپوکسی

 

اگر چوبتان حفره‌های بزرگ دارد، می‌توانید آن‌ حفره‌ها را حفظ کنید؛ به‌شرطی که قطعات شکنندۀ داخل آن را خالی کنید. دقت کنید معمولاً داخل حفره‌های بزرگ، قطعاتی از بافت درخت وجود دارد که به‌راحتی با دست جدا می‌شود. بهتر است این قطعات را جدا کنید تا در حین کار مشکل‌ساز نشوند.

 

 

رنگی  یا روغنی‌بودن چوب هنگام خرید

ممکن است فروشنده چوب‌هایی را به شما پیشنهاد کند که از قبل روغن، گازوئیل، پلی‌استر یا رنگ خورده باشند. در این حالت، انتخاب صحیح کدام است؟

من پیشنهاد نمی‌کنم از این دسته چوب‌ها استفاده کنید و اما دلیل این حرف چیست؟ دلیل حرف من  به حساسیت زیاد رزین اپوکسی برمی‌گردد. رزین اپوکسی با روغن، آب و همچنین حلال‌ها سازگاری ندارد.

اگر سطح چوبتان روغن خورده باشد، چربی روغن بعد از اعمال رزین اپوکسی می‌تواند مشکل‌ساز شود؛ به چه شکل؟ چربی، به‌دلیل سبک‌بودن روی سطح رزین می‌آید و کار نهایی را کدر و مات می‌کند. حتی ممکن است بعد از ساب و پولیش هم مات‌بودن همچنان ادامه داشته باشد.

رنگ‌ها هم می‌توانند چسبندگی رزین اپوکسی به سطح چوب را کاهش دهند؛ راه‌حل استفاده از چوب‌های رنگ‌شده چیست؟ به این صورت که تمام رنگ روی سطح چوب را به‌طور کامل بتراشید. این کار را می‌توانید با استفاده از فرز سنباده یا اورفرز انجام دهید.

 

 

اگر چوب از قبل پلی‌استر یا سیلرکیلر خورده باشد چطور؟

پلی‌استر هم نوعی رزین است، ولی به‌دلیل استفاده از حلال در آن، ممکن است با رزین اپوکسی ناسازگاری ایجاد کند و استحکام نهایی را کاهش دهد. سیلر و کیلر هم همین ایراد را دارند. البته اگر مدت‌زمان طولانی، بیش از یک سال، از اعمال این رزین گذشته باشد، ایرادی نباید پیش بیاید.

 

 

روش خشک‌کردن چوب

معمولاً خشک‌کردن چوب به دو روش انجام می‌گیرد:

۱. روش هواخشک؛

۲. استفاده از دستگاه خشک‌کن.

 

آموزش خشک کردن چوب در خانه و ترفندهایی که باید بدانید!

روش هواخشک

یکی از روش‌های خشک‌کردن چوب، هواخشک است. در این روش، باید قطعات بریده‌شدۀ چوب  را به‌صورت طبقاتی بر روی هم بچینید و بین هر طبقه را با یک تکه‌چوب باریک، فاصله بدهید تا هوا در اطراف چوب به‌خوبی در جریان باشد. روی چوب‌ها را سقف بزنید؛ چون نباید در معرض آفتاب مستقیم قرار گیرند. زیر چوب‌ها را هم بهتر است نایلون پهن کنید تا از جذب رطوبت زمین جلوگیری شود.

روش هواخشک چوب - اپوکسی کار
روش هواخشک – کار با اپوکسی

 

نکته‌ای که در این روش باید به آن توجه کنید این است که روش هواخشک روشی سنتی و بسیار زمان‌بر است؛ به‌طوری که چوب‌ اگر خیس باشد، بهتر است حدود دو سال در این وضعیت بماند تا به‌آرامی رطوبت موجود را از دست دهد.

 

دستگاه خشک‌کن

استفاده از دستگاه خشک‌کن روشی سریع برای خارج‌کردن رطوبت از بافت چوب است.

خشک کن چوب - اپوکسی کار
خشک کن چوب – اتاق کار با اپوکسی

درنهایت

پیشنهاد می‌کنم حتماً قبل از خرید چوب با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

 

 

دانلود PDF مقاله

دانلود فایل PDF مقاله

 

این متن قسمتی از کتاب تکه چوب های پولساز است که مطالعه کردید. برای مطالعه کامل سرفصلها و هدایای کتاب به صفحه زیر مراجعه کنید:

آموزش کار با اپوکسی- ساخت میز رزینی
آموزش کار با اپوکسی- ساخت میز رزینی

کتاب تکه چوب های پولساز

7 هزار تومان تخفیف اولین خرید

کد تخفیف: ketab25 

 

امتیاز شما (سمت چپ بیشترین امتیاز)

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد آرا: 32

شما هنوز امتیازی به این مقاله نداده‌اید!

57 دیدگاه برای “0 تا 100 راه‌اندازی اتاق کار با اپوکسی

  1. علی گفته:

    سلام و‌خسته نباشید.
    چوب سنجد بزرگ‌ رو‌چطوری تمیز کنم؟ تا جوش زیباش کامل معلوم شه؟
    کسی برام انجام نمیده. خیلی هزینه دستگاه و چوب کردم. جسارتا کتاب رو نخوندم. دیدم استعداد دارم، خودم از صفر شروع کردم. با مغار زمان بره و‌کمر شکن.
    ممنون میشم کمک کنید.

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام بر شما
      برای پوست و جوش ها بهترین گزینه فرچه های سیمی سردریلی هستند که انواع مختلف آن در بازار موجود هست. برای سطح چوب هم از سنباده های 60-80-120-220 به ترتیب استفاده کنید.
      هرچقدر هم در نجاری استعداد داشته باشید ولی قصد شما ساخت میز رزینی است، پیشنهاد میکنم برای جلوگیری از مشکلات آتی حتماً کتاب را بخوانید.. کار با اپوکسی هیچ ارتباطی به استعداد در نجاری ندارد و یک ماده شیمیایی پر نوسان و هزینه بر است.

      موفق باشید

  2. N گفته:

    سلام من اتاق ۵۰ متری دارم برای کار که همزمان با همسرم اونجا هستیم ،ایشون برای کار با کامپیوتر من رزین ، چطور میتونم کنترل کنم محیط رو؟ از لحاظ اینکه بخارش مضر نباشه براشون خودم ماسک دارم

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      اگر بیماری زمینه ای ندارید و از رزین استاندارد هم استفاده کنید و ژل تایم رزین را کنترل کنید که رزین نجوشد مشکلی نیست.
      بخارات رزین در صورت جوشیدن بسیار مضر میباشد.
      اگر دو قسمت با پارتیشن و نایلون کشی جدا شود خیلی بهتر است.
      موفق باشید

      • N گفته:

        تشکر بابت پاسخ تون ، یعنی پارتیشن کامل پوشش بده تا سقف ؟ از نظر ضرر رزین یا کنترل تمیزی کار؟

      • حامد شاهسوندی گفته:

        بیشتر از لحاظ کنترل دما و رطوبت برای شما ولی از نظر ایمنی هم موثر خواهد بود.

  3. Mahmood گفته:

    سلام استاد خدا قوت. من تو کشور قزاقستان ساکن هستم اینجا به اجناس چینی و روسی دسترسی دارم. میشه یک برند خوب رزین برای ساخت میز از این کشورها بهم معرفی کنید. و اینکه میتونین کتاب خوبتون رو برام اینجا پست کنین؟

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      بسیار هم عالی خوشحالیم که همراه ما هستید.
      برندهای برتز اپوکسی معمولاً اروپایی و امریکایی هستند ولی برندهای کره ای هم با کیفیت هستند. اپوکسی KUMHO 828 یکی از رزینهای مرغوب بازار است. اگر به شرکتهای اروپایی هم دسترسی دارید از برندهای زیر استفاده کنید:
      Ecopoxy
      West System
      Art resin
      StoneCoat Countertops

      موفق باشید

  4. سمانه گفته:

    سلام وقت بخیر . برای گرم کردن اتاق کار رزین شوفاژ (رادیاتور) روشن باشه مناسبه ؟

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما

      بله رادیاتور بهترین گزینه برای گرم نگه داشتن اتاق کار در دمای استاندارد میباشد.

      با احترام

  5. سمانه گفته:

    سلام ممنون از آموزش های خوبتون . من کار ساخت زیورآلات رزینی انجام میدم . میز کار و رزین توی اتاقی هست که حمام داخلشه و متاسفانه جای دیگه ای برای کار ندارم . زمانی که از حمام استفاده میکنیم من کار نمیکنم . و بعد از استحمام ،تهویه داخل حمام رو روشن میذارم و کولر گازی که داخل حال هست و به اتاق کار راه داره ،روشن میکنم تا اگر رطوبتی توی فضا هست جذب کنه و بعد دوساعت شروع به کار میکنم . آیا اینجوری برای زیورآلاتم مشکلی پیش میاد ؟؟ البته کارها کاملا خشک میشن و هیچ اثر لونه زنبوری روی کارها ندیدم تا حالا .

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما

      پیشنهاد میکنم یک دستگاه رطوبت سنج تهیه کنید و قبل از شروع به کار شرایط محیطی را اندازه گیری کنید و اگر در بازه استاندارد بود میتوانید با خیال راحت کار را شروع کنید.

      با احترام

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام دوست عزیز

      از چوب فروشی ها میتوانید تهیه کنید اگر در اینستاگرام و یا گوگل هم سرچ کنید حتما پیدا خواهید کرد.

      با احترام

  6. حامد گفته:

    بعد خونه بخوایم این کار انجام بدیم که دستگاه برش گندگی یا دستگاه cnc نداریم که یعنی چوبی که میگیریم قرار باشه بعد از خریدش بخوایم ببریم گندگی یا سی ان سی انجام بشه که باید هر دفعه یه هزینه ای هم بدیم ببریم بیرون بدیم نجاری تا این کارا رو انجام بده کسی که خونه بخواد انجام بده مشکله خب اینجوری

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام

      اگر شما در منزل میخواهید کار انجام دهید باید چوبی که خریداری میکنید تمام مراحل کار روی آن انجام شده باشد یا چوب خام خریداری کنید و قسمت های نجاری را برون سپاری کنید تا زمانیکه حرفه ای شوید و بتوانید هزینه کنید و کار خود را گسترش دهید.

      با احترام

  7. میلاد ناصحی گفته:

    سلام
    تشکر بابت راهنمایی های شما
    میخواستم بدون بابت راه اندازی یک کارخانه و یا یک کارگاه خیلی حرفه ای بنده باید چقدر سرمایه اولیه داشته باشم.و چه مقدار باید سرمایه درجریان داشته باشم.
    ممنون

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام

      تشکر از همراهی شما
      در کدام حیطه کاری میخواهید فعالیت کنید؟

      با احترام

      • عباس گفته:

        درود بر شما
        عرض کنم خدمت شما که
        آیا در اهواز آموزش این کار وجود داره یا اینکه امکانش هست اینجا آموزش ببینم بصورت حرفه ای
        از لحاظ مالی مشکلی نیست
        بیشتر در ضمینه لوستر و چراغ میخوام کار کنم
        لطقا راهنمایی بفرمایید

  8. mostafa.davoodi313 گفته:

    سلام
    برای ساخت زیور آلات هم باید تمام این نکات کارگاه رو رعایت کنیم؟

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      تمامی نکات برای رسیدن به خروجی حرفه ای ضروری هستند و بهتر است تا حد ممکن برای زیورآلات هم رعایت شوند.

      موفق باشید

  9. Mehdi Bolandi گفته:

    سلام و عرض ادب خدمت استاد هنرمند
    دوست عزیز مرحله ی آخر که کار کدر شده از چه موادی برا جلا دادن استفاده میشه؟بعضی از کلیپا دیدم حالت مایع هست.ممنون میشم بهم کمک کنید تابه جواب برسم

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام

      اگر مراحل ساب و پولیش را بدرستی انجام دهید به نهایت براقیت و شفافیت خواهید رسید.

      میتوانید عکس از کارتان به پشتیبانی اپوکسی کار تلگرام به شماره 09393049805 ارسال کنید تا راهنمایی شوید.

      با احترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تایید شماره موبایل
لطفا "شماره موبایل" خود را همراه با صفر ابتدا وارد کنید

لطفا شماره موبایل همراه با “صفر” در ابتدا وارد شود

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد