فوت و فن “خرید قالب سیلیکونی رزین” که باید بدانید (راهنمای گام به گام خرید)

راهنمای خرید قالب سیلیکونی

قالب سیلیکون رزین چست؟

قیمت قالب سیلیکون چقدر است؟

روش خرید قالب سیلیکونی رزین چگونه است؟

راهنمای کامل خرید و نگهداری از قالب سیلیکون

 

استفاده از رزین به همراه قالب سیلیکونی روشی جذاب برای ساخت کاردستی و جواهرات است. اما تمام داستان این نیست! گاهی رزین به قالب سیلیکونی میچسبد و از آن جدا نمیشود.  

قالب سیلیکون چیست؟

برای عمل قالب گیری و درآوردن شکل دلخواه برای مصارف گوناگون، از رزین سیلیکون استفاده می گردد. انواع مختلف رزین سیلیکون در بازار موجود است که یکی از معروفترین آنها رزین سیلیکون RTV2 میباشد. به دلیل انعطاف پذیری و دوام بالای قالب سیلیکونی، در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. نکته قابل توجه این است که هر چه سطح داخلی قالب ها، براق تر و شفاف تر باشد، برای مصارف هنری از جمله ساخت زیورآلات رزینی استفاده می شود. هر چه سیلیکون غیر شفاف تر و سخت تر باشد، برای مصارفی همچون تست بتن در آزمایشگاه های عمران و یا ساخت صابون مورد استفاده قرار می گیرد.  

خرید قالب سیلیکونی رزین

در واقع بیشترین مصرف قالب های سیلیکونی برای کار با رزین است که حالت ژله ای و انعطاف پذیر دارند و در شکل هایی مانند مربع ، دایره و مستطیل  و … وجود دارند. همچنین برای انگشتر رزینی  و دستبندهای رزینی نیز نوع دیگری از قالب های سیلیکونی که به صورت استوانه میان تهی  هستند استفاده می شود. این قالب ها با همان نام قالب سیلیکونی انگشتر یا قالب سیلیکونی چندوجهی و قالب سیلیکونی کریستالی و… شناخته میشوند.

قالب سیلیکونی رزین
قالب سیلیکونی رزین دکمه – اپوکسی کار

قالب سیلیکون شفاف چیست؟

در واقع هرچقدر رنگ قالب شفاف تر باشد نشان دهنده کیفیت بهتر قالب سیلیکونی است و درنهایت بدلیجات رزینی با کیفیت تری خواهید داشت. علاوه بر آن استفاده از قالب های با کیفیت این مزیت را دارد که میتوان ازآن برای دفعات زیادی استفاده کرد و همینطور رزین به راحتی از آن جدا میشود و نیازی به چرب کردن قالب نیست. پس هنگام خرید قالب سیلیکونی رزین حتماً به شفافیت آن دقت کنید.  

قیمت قالب سیلیکونی چقدر است؟

هنگام خرید قالب سیلیکون رزین با قیمتهای متفاوتی در بازار روبرو میشوید، از ارزان تا گران! ولی کدامیک مناسب کار با رزین است؟

کدام قالب سیلیکون را بخریم؟

معمولاً قالب سیلیکون کیک، شیرینی، ژله مناسب کار با اپوکسی نیست چرا که رزین به آن خواهد چسبید. در نتیجه شما باید از اسپری سیلیکون استفاده کنید و این اسپری میتواند کار شما را چرب و مات کند.  

 

 

دسته بندی مهم قبل از خرید قالب سیلیکونی

نکته مهم قبل از خرید قالب سیلیکون رزین، روش ساخت قالب است! بله، روش ساخت آن:

1. قالب سیلیکونی رزین دست ساز: در اکثر موارد چرب هستند و کیفیت مناسب ندارند. به دلیل عدم اختلاط دقیق رزین سیلیکون RTV-2 کف قالب رزین دستساز شفاف نیست و چرب است. در نتیجه کیفیت کار شما به مراتب افت خواهد کرد. همچنین لبه های داخلی قالب دستساز معمولاً ناصاف است.

2. قالب سیلیکون رزین صنعتی: قالبهایی که توسط ماشین آلات صنعتی و پرینترهای سه بعدی طراحی و تولید میشوند به دلیل توزین دقیق و دقت بالا در ریخته گری بسیار شفاف هستند. کف قالب چربی ندارد و نیاز به هیچ ماده جدا کننده ای نیست. قالبهای موجود در فروشگاه آنلاین اپوکسی کار از این نوع هستند.

زیرلیوانی رزینی
زیرلیوانی ساخته شده با قالب سیلیکون اپوکسی

 

خرید کدام قالب سیلیکونی گرانتر تمام میشود؟

قیمت خرید قالب سیلیکونی صنعتی همیشه گرانتر از قالب سیلیکون دستساز است و آنهم به دلیل کیفیت بالای این قالب هاست. ولی این تفاوت قیمت به دلیل عمر بالای این قالبها ارزش بسیار دارد.

پیشنهاد میکنم حتماً قیمت قالب سیلیکونی رزین را به صورت آنلاین و به روز در فروشگاه اپوکسی کار ببینید.  

 

علت چسبیدن رزین به قالب سیلیکونی چیست؟

علت این چسبیدن یکی از موارد زیر است:

• عمر قالب سیلیکونی شما به پایان رسیده است. متاسفانه، عمر قالب سیلیکونی همیشگی نیست. این قالب پس از مدتی خشک شده، ترک برداشته و میشکند.

• اگر قالب شما دستساز است و رزین به آن میچسبد بهتر است از ماده ی مخصوص جدا کننده استفاده کنید. استفاده از این ماده باعث میشود رزین به راحتی از قالب دستساز جدا شود و عمر قالب نیز طولانی تر شود ولی کار شما چرب خواهد شد.

• رزینی که به خوبی ترکیب نشده باشد به قالب می چسبد. حتما رزین موجود در گوشه های ظرف را به خوبی و چندین بار ترکیب کنید تا رزین به قالب نچسبد.

• شما از تورچ (فندک اتمی) برای از بین بردن حباب ها استفاده کرده اید. اینگونه ممکن است گوشه های قالب ذوب شده و یا به رزین بچسبد. به جای تورچ از سشوار صنعتی استفاده کنید.

• جنس قالب شما سیلیکون نیست. اغلب اوقات رزین به قالب هایی که سیلیکونی نیستند، میچسبد. مخصوصا، رزین معمولا به قالب های پلی اورتان میچسبد.

• رزین شما بیش از حد داغ شده است. اگر رزین به هنگام ترکیب شدن با هاردنر گرمای بیش از حد تولید کند، میتواند قالب را ذوب کرده و به قالب بچسبد. اصول ترکیب کردن رزین را بخوانید.

• قالب سیلیکونی دستساز شما به خوبی خشک نشده است. اگر بخش هایی از قالب  دستساز شما به خوبی خشک نشده باشد، رزین به این بخش ها نفوذ کرده و به آنها میچسبد و باعث میشود که قالب خراب شود. این مشکل اغلب برای قالب های سیلیکونی دست ساز به وجود می آید.  

 

اگر رزین شما به قالب سیلیکونی چسبید چه کنید؟

• از ماده ی مخصوص جدا کننده استفاده کنید. • اطمینان حاصل کنید که رزین بیش از حد داغ نشود. به مقاله ی “روش کنترل ژلتایم رزین” مراجعه کنید.

• اگر تازه کار هستید برای از بین بردن حباب ها به جای تورچ از سشوار صنعتی استفاده کنید.

• رزین و هاردنر را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید. به مقاله ی “روش ترکیب کردن رزین” مراجعه کنید.    

 

چرا قالب سیلیکونی باعث مات شدن رزین میشود؟ آیا راهی هست؟

این هم یکی دیگر از مشکلات رایج اپوکسی کاران است، بعد از خارج کردن زیورآلات رزینی از قالب سیلیکونی، یک سمت قطعه مات شده است. دلیل این مشکل چیست؟ اکثر قالب های سیلیکونی که به صورت دستی تولید میشوند و برای ساخت آنها از سیلیکون مایع استفاده میشود، بعد از تولید ممکن است حس کنید روی سطح آن چرب شده و حالت روغنی دارد.  

 

آیا راهی برای جلوگیری از مات شدن وجود دارد؟

اگر این حالت بود بهتر است قبل از استفاده، قالب را با آب و مایع ظرفشویی یا صابون بشویید و با دستمال بدون پرز خشک کنید و سپس استفاده کنید. اینکار باعث خواهد شد مات شدن رزین به شکل چشمگیری کاهش پیدا کند. البته قالب های سیلیکونی رزین هم موجود هستند که زیورآلات را مات نمیکنند، این قالبها معمولاً رنگ شفاف یخی مانند دارند و عمدتاً به صورت صنعتی تولید میشوند و قیمت بالاتری در مقایسه با نمونه های دستساز دارند.  

نمونه این قالب های شفاف صنعتی را میتوانید از فروشگاه آنلاین اپوکسی کار خرید کنید.

جواهرات رزینی

مراقبت از قالب سیلیکونی – نکاتی در مورد نگهداری قالب به بهترین شکل ممکن استفاده از قالب سیلیکونی برای ساخت جواهرات رزینی مشکلاتی نیز به همراه خواهد داشت!

نکته ی مهم در مورد اینگونه استفاده از قالب، نگهداری صحیح آن است. بعد از ساخت قالب و یا خرید آن، باید طوری از آن نگهداری کنید که عمر آن را تا آخرین حد ممکن طولانی کنید. مراقبت صحیح از قالب سخت نیست.

 

جواهرات رزینی
زیورآلات رزینی با قالب سیلیکون رزین

برای نگهداری از قالب سیلیکون فقط کافیست به نکات زیر توجه کنید:

1. قالب خود را به صورت تکی و روی سطح صاف قرار دهید. قرار دادن چندین قالب درون یکدیگر باعث خم شدن و شکستن آنها میشود. زمانی که یک قالب سیلیکونی خم شد کیفیت اولیه را از دست خواهد داد.

نکته:

برای اینکه فضا ذخیره کنید، روی هر قالب یک تکه مقوا گذاشته و قالب بعدی را روی مقوا بگذارید. مراقب باشید که قالب ها را روی سطوح بعدی مرتب بچینید.

 

2. قالب سیلیکونی را در محیطی خشک و خنک و دور از تابش خورشید نگه دارید. گرمای بیش از حد باعث خم شدن و شکستن قالب میشود.

3. اگر قرار است برای مدتی از قالب سیلیکونی خود استفاده نکنید، درون آن را خالی نگذارید تا تغییر شکل ندهد.

نکته:

اگر قالب شما طرحی پیچیده دارد و نگران هستید که اگر مدت زیادی از آن استفاده نکنید فرمش را از دست بدهد، درون آن را با موم گرم پر کنید. اینگونه هر دفعه که به آن نیاز داشتید میتوانید آن را با فرم اصلی خود داشته باشید.

4. درون قالب را سوراخ نکنید. اینگونه فرمش را از دست خواهد داد.

5. زمانی که کارتان با قالب تمام شد آن را با آب گرم و صابون بشویید. از حلال هایی مثل استون صنعتی و الکل برای تمیز کردن قالب استفاده نکنید و آن را درون ماشین ظرفشویی نگذارید. قبل از قرار دادن قالب در محل نگهداری، آن را حتما خشک کنید.

6. زمان حباب گیری و شعله گیری رزین، مراقب قالب باشید. شما مطمئنا قصد ندارید قالب را سوزانده و یا خم کنید. ترجیح خود من استفاده از سشوار صنعتی به جای استفاده از تورچ است.    

 

نکاتی در مورد ریختن رزین در قالب سیلیکونی – استفاده از قالب سیلیکونی برای ساخت زیورآلات رزینی

پنج نکته در مورد ریختن رزین در قالب سیلیکونی

ریختن رزین درون قالب برای ساخت جواهرات و کاردستی کار مشکلی است، مخصوصا زمانی که شما تازه کار هستید. پس به نکات زیر توجه کنید 1. زمانی که به قالب سیلیکونی دست میزنید و میخواهید رزین درون آن بریزید دستکش بپوشید. اینگونه هم از دستان شما محافظت میشود هم اثر انگشت شما روی قالب نمیماند.

نکته:

گاهی اوقات این اثر انگشت روی رزین هم میماند. هر چقدر قالب شیشه ای تر باشد، احتمال باقی ماندن اثر انگشت روی آن بیشتر است. همین اثر انگشت میتواند به سطح کار شما منتقل شود!

2. پیش از قالب گیری حتما قالب را تمیز کنید قطعا شما نمیخواهید گرد و خاک و یا باقیمانده ی رزین قبلی روی رزین شما بماند. اگر قالب را تمیز نکنید این ضایعات کار شما را خراب خواهند کرد.

3. قالب را در سطحی صاف قرار دهید اگر میز قالب گیری شما سطح صافی ندارد، ممکن است علیرغم کار با بهترین رزین و قالب، سطح رزین به خوبی خشک نشود. برای کار خود یک میز کار با سطح صاف آماده کنید.

4. قالب را بیش از حد پر نکنید تا کار شما از قالب سرریز نشود.

 

خرید قالب سیلیکون جواهرات رزینی
قالب سیلیکون برای رزین اپوکسی

اگر خواستید رزین به قالب سیلیکون اضافه کنید این موارد را حتماً رعایت کنید:

• زمانی که رزین هنوز حالت ژل مانند دارد، میتوانید رزین بیشتر به آن اضافه کنید.

• از همان برند رزین درون قالب استفاده کنید.

• پس از خارج کردن رزین از قالب، رزین به آن اضافه نکنید.

 

5. برای جدا کردن رزین از قالب سیلیکونی، به آرامی اطراف قالب را به داخل فشار دهید و یک قطره آب و صابون درون قالب بریزید. دوباره قالب را فشار دهید و به انتهای قالب نیز فشار وارد کنید. اینگونه رزین به سرعت و به راحتی از قالب جدا میشود.

این روش برای قالبهای چند تکه یا حتی قالبهایی که پوشیده هستند کاربرد دارد.  

 

امیدوارم نکات کار با قالب سیلیکون برای شما مفید بوده باشد. اگر برای پروژه های رزین خود به قالب سیلیکونی باکیفیت نیاز دارید؟

میتوانید برای خرید قالب سیلیکونی رزین با فکر آسوده از فروشگاه آنلاین اپوکسی کار اقدام کنید.

برای پروژه های رزین خود به قالب سیلیکونی باکیفیت نیاز دارید؟ میتوانید این قالب را از سایت ما تهیه کنید.

خرید قالب سیلیکونی رزین 

 

با آرزوی موفقیت – حامد شاهسوندی و تیم تحریریه اپوکسی کار

تخفیف: 9%
62,000 تومان396,000 تومان
31,500 تومان39,000 تومان
تخفیف: 10%
36,500 تومان165,000 تومان

امتیاز شما (سمت چپ بیشترین امتیاز)

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد آرا: 4

شما هنوز امتیازی به این مقاله نداده‌اید!

16 دیدگاه برای “فوت و فن “خرید قالب سیلیکونی رزین” که باید بدانید (راهنمای گام به گام خرید)

  1. مهران گفته:

    با سلام و سپاس از اطلاعات مفید شما .
    قسمتی از قالب سیلیکونی من بعد از جدا سازی زرین از قالب به قالب چسبیده . برای رفع این مشکل باید چیکار کنم ؟

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام دوست گرامی روز بخیر
      گرم شدن بیش از حد قالب بر اثر عدم کنترل ژلتایم رزین و همینطور شعله گیری از نزدیک و حرارت دیدن سیلیکون عامل اصلی چسبیدن رزین به قالب هست.
      سیلیکون نسبت به حرارت بسیار حساس هست و اگر رزین شما که مثلاً قابلیت اعمال در 5 میلیمتر را داشته به یکباره 8 میلیمتر اعمال شود، حرارت بسیار زیادی در رزین ایجاد شده و روی سیلیکون تاثیر میگذارد و در نتیجه رزین به سیلیکون میچسبد.
      همینطور در زمان شعله گیری بسیار دقت کنید شعله با لبه قالب برخورد نکند.
      موفق باشید

  2. حمید گفته:

    سلام اول از همه خیلی خیلی ممنون از سایت خوبتون
    دوم هم اینکه من برای ساخت یه مجسمه رزینی خاصی مجبورم خودم قالب سیلیکونی بسازم و مشکلی هم که دارم اینه که قالبم یه هفته بعد از ساخت سطحش چرب میشه و رزینی که میریزم توش رو به شدت کدر میکنه… قبل و بعد از استفاده هم با آب و مایع ظرف شویی میشورمش ولی بازم کدر میشه!

    آیا راهی هست که قالبی که میسازم مثل قالب های صنعتی بدون چربی باشه؟

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      وچود این چربی به دلیل نوع سیلیکون مصرفی شماست. سیلیکونهای موجود در بازار درصد درستی از هاردنر ندارند و دقیق نیستند به همین دلیل بعد از مدتی چرب خواهند شد.
      پیشنهاد میکنم قالب طرح موردنظرتون رو با پرینتر سه بعدی و سیلیکون وارداتی بهداشتی پرینت بگیرید تا این مشکل برطرف شود.

      موفق باشید

  3. احمد آذری گفته:

    سلام برای ساخت ساعت رزین چوب که گرد هستن و دایره ای شکل… این مدل قالب ها رو چطور میسازن و چوب و رزین رو داخل اون میریزن؟ برای اینکار قالب سیلیکونی موجود هست در بازار؟ توصیه شما چیه؟

      • سمیرا گفته:

        سلام سایت خیلییییی خوبی دارید، اطلاعات کاملی ب مخاطب میدید، سپآاااااس
        دوتا سوال دارم:
        ایا میشه از رزین مخصوص جواهرات، برای درست کردن زیرلیوانی مربع به ضلع13سانت استفاده کرد؟
        ایا قابلیت ریختن رنگ پودری و خمیری توی اون هست؟

      • حامد شاهسوندی گفته:

        سلام بر شما
        بله میتونید استفاده کنید ولی باید در دو مرحله رزین بریزید که نجوشد.
        بله مشکلی برای ترکیب رنگ ندارد.

        موفق باشید

  4. 523279307954 گفته:

    با سلام
    شما توی یکی از وبینار هاتون یک قالب سیلیکون رو نشون دادید که با ورق سیلیکونی ساخته بودید میخواستم بپرسم که اون ورق سیلیکونی رو باید از کجا تهیه کنم؟

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      بله همینطوره اون قالب مخصوص کارهای تستی من هست. ورق سیلیکون از ضخامت 2 میل تا 10 میل رو میتونید از تهران – خیابان سعدی جنوبی تهیه کنید.

  5. مرضیه آریان گفته:

    ممنون از مطالب مفیدتون… من یه قالب دست ساز خریدم با اولین استفاده وقتی داشتم کارو جدا میکردم از قالب قسمت هایی از دیواره کاملا به سیلیکون چسبیده بود و قالب رو خراب کرد…چطور میتونم قالب رو ترمیم کنم؟

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      متاسفانه قابل ترمیم نیست و مجدداً باید قالبگیری شود.
      حتماً از قالبهای صنعتی استفاده کنید.

      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تایید شماره موبایل
لطفا "شماره موبایل" خود را همراه با صفر ابتدا وارد کنید

لطفا شماره موبایل همراه با “صفر” در ابتدا وارد شود

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد