مشکلاتی که سطح رزین اپوکسی را نابود میکند!

سطح رزین اپوکسی خراب شده

مشکلاتی که سطح رزین اپوکسی را نابود میکند

زیبایی نهایی وابسته به این نکات ظریف است

 

استفاده از رزین اپوکسی یک کار ظریف هنری است که نیاز به دقت بالایی دارد. البته هر چقدر هم که دقت شما بالا باشد، باز هم نمیتوان به طور کامل از تمامی مشکلات اپوکسی جلوگیری کرد. مطمئنم شما حداقل با یکی از مشکلات ارائه شده در این مقاله روبرو خواهید شد. اما نگران نباشید! در این مقاله من حامد شاهسوندی تمام راه حل های موجود برای این مشکلات را تشریح کرده ام تا اطمینان حاصل کنم شما به راحتی اثر هنری خود را خلق خواهید کرد. بیایید مشکلات را بررسی کنیم:

 

ذرات مزاحم روی سطح رزین اپوکسی

این مشکل، رایج ترین مشکل رزین اپوکسی است. برخی مواد اضافی مانند حشرات، مگس ها یا گرد و خاک وارد رزین اپوکسی که هنوز خشک نشده می‌شوند. اینگونه جذابیت اثر شما از بین خواهد رفت. برای جلوگیری از چنین مشکلی، میتوانید با استفاده از چاپستیک و یا موچین، شی خارجی را از رزین بیرون بکشید. البته که باید تا وقتی رزین خیس است، این کار را انجام دهید. زمانی که رزین شروع به ژل شدن و یا سفت شدن بکند، دیگر کاری از شما ساخته نیست.

 

تفاوت ذرات معلق با چشم ماهی رزین

دقت کنید ذرات معلق در هوا یا حشرات معمولاً یک یا چند نقطه از کار به صورت پراکنده و با تعداد کم روی سطح کار شما قرار میگیرند ولی چشم ماهی به صورت منظم و یا به دلایل دیگر مثل چربی سطح چوب، فرار رزین به دلیل استفاده از سیلر، تینر و روغن سیلیکون خواهد بود. برای آشنایی کامل با چشم ماهی حتماً این مطلب را بخوانید: چشم ماهی رزین چیست؟ روش برطرف کردن آن

 

مشکلات اپوکسی - حفره اپوکسی چشم ماهی
حفره اپوکسی چشم ماهی – اپوکسی کار

 

روش پیشگیری از این مشکل در قطعات رزینی

بهترین روش برای حفظ سطح رزین اپوکسی، پوشاندن آن است. اگر قطعات دکوراتیو رزینی درست میکنید بعد از پایان هر پروژه روی آن را با ظروف پلاستیکی به صورت برعکس بپوشانید تا گردوغبار روی آن ننشیند.

 

برای میز رزینی به این شکل عمل کنید:

چهار طرف قالب را پایه چوبی بزنید به طوری که ارتفاع هرپایه حدود 20 سانتی متر باشد. روی پایه ها را نایلون بیاندازید فقط دقت کنید سطح نایلون با روی سطح رزین اپوکسی تماس پیدا نکند.

 

نقشه جغرافیا شروع به پدیدار شدن میکند!

زمانی که صحبت از سطح رزین اپوکسی میشود، دو نوع مشکل در زمینه ی ناهمواری سطح وجود دارد. ممکن است سطح کار زبر شده باشد و یا سختی ناهموار به وجود آمده باشد. پیش آمدن هر کدام از این مشکلات، واقعا ناراحت کننده است.

 

سنباده کاری سطح رزین اپوکسی ؛ موثرترین راه‌حل

اگر این مشکل برای سطح رزین اپوکسی پیش آمد به طوری که ناهمواری ها با انگشت لمس میشوند، بعد از خشک شدن آن لایه (حداقل 48 ساعت بسته به کیورینگ تایم رزین) از کاغذ سنباده 120، 220 و سپس 400 استفاده کنید. اگر عمق چین و چروک سطح رزین زیاد بود باید از سنباده 80 شروع کنید. دقت کنید این کار سطح رزین را موقتاً مات خواهد کرد.

با سنباده کشیدن سطح رزین، میتوانید بخش های ناهموار را صاف کنید. سپس، از یک تکه پارچه، ترجیحا بدون پرز، برای پاک کردن گرد و غبار و ذرات اضافی اپوکسی استفاده کنید. یک فرد حرفه ای همیشه کمی اپوکسی اضافی را برای بخش پایانی کار نگه میدارد. در این مرحله میتوانید به روش کوتینگ رزین اپوکسی (که در کتاب تکه چوبهای پولساز توضیح داده ام) به عنوان یک پوشش نهایی بعد از سنباده زدن برای رسیدن به یک سطح صاف استفاده کنید.

 

سنباده زنی سطح اپوکسی
سنباده زنی سطح اپوکسی

 

دلیل نقشه جغرافیا روی اپوکسی چیست ؟

دلیل اصلی سطح ناهموار که من نام آنرا نقشه جغرافیا گذاشته ام رزین اپوکسی شما میتواند شرایط محیطی و یا استفاده از هاردنر و رزین قدیمی باشد.. حواستان به دما و رطوبت اتاق باشد و اطمینان حاصل کنید که رزین اپوکسی پس از تطابق با شرایط لازم، خشک و سفت شود. از تهویه ی مناسب و رطوبت کم مطمئن شوید. برای خشک شدن رزین اپوکسی از مشعل یا دستگاه گرمایشی که باعث ایجاد حباب و ایجاد سطح ناهموار میشود، استفاده نکنید.

 

چین و چروک سطح رزین اپوکسی

یکی دیگر از مشکلات رایج که ممکن است با آن روبرو شوید، موج و چین و چروک سطح رزین اپوکسی است.

زمانی که با ترکیب چوب و رزین کار میکنید، این مشکل ممکن است ایجاد شود. بهترین راه حل برای این مشکل، استفاده از پوشش اضافی رزین اپوکسی است. در مرحله آخر و برای پوشش کامل رزین میتوانید یک لایه ی لاک پلی اورتان روی سطح کار بریزید به روشی که در فصل چهارم کتاب آموزش اپوکسی توضیح داده ام عملیات کوتینگ را انجام دهید.

 

مشکلات سطح میز و کانتر رزینی

تعمیر سطح میز رزینی یکی از مهم ترین خدمات در زمینه ی رزین اپوکسی است. اگر میز جایی قرار دارد که عده زیادی از آن استفاده میکنند، پس مطمئنا سطحش خط افتاده و یا مشکلات دیگری برایش پیش می آید. بهترین روش حل این مشکل استفاده از سنباده 120، 220، 400، 800 و 1200 و صاف کردن سطح خشدار است. باید تمامی سطح کار را صاف کنید و با استفاده از یک پارچه ی متمیز بدون پرز تمامی گرد و خاک را پاک کنید. بعد از این مرحله، بهتر است یک لایه رزین جدید روی سطح کار بریزید و اینگونه میز مانند روز اول نو خواهد شد. این مطلب را حتماً بخوانید: آیا اپوکسی ضد خش داریم؟

 

لوازم رزین اپوکسی باکیفیت تهیه کنید

یکی از نکات مهم این است که باید از لوازم رزین اپوکسی تازه تولید شده و با کیفیت استفاده کنید تا نتیجه ی خوبی بگیرید. به این منظور میتوانید به فروشگاه آنلاین اپوکسی کار مراجعه کنید. اگر به دنبال نکات جزئی تر و مقالات بیشتری هستید، میتوانید ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به قسمت مقالات سایت سر بزنید.

 

با آرزوی موفقیت

حامد شاهسوندی – نویسنده کتاب تکه چوبهای پولساز

امتیاز شما (سمت چپ بیشترین امتیاز)

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد آرا: 4

شما هنوز امتیازی به این مقاله نداده‌اید!

14 دیدگاه برای “مشکلاتی که سطح رزین اپوکسی را نابود میکند!

  1. بی نام گفته:

    سلام خسته نباشید آقای شاهسوندی من ساعت درست کردم بعد از چند روز یک مقدار اومدم وارنیش پایه تینر زدم به رزینم و لک شد یک عده میگن سمباده بزنم بعد رزین یک عده ام میگن سمباده بزنم طرح های آبستره ای که ایجاد کردم میره میشه شما راهنمایی کنید با چی پاک میشه وارنیش پایه تیتر آخه خیلی هزینه کردم :)ممنون

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      باید کار رو ببینم بتونم نظر بدم ولی تینر حلال اپوکسی هست و در هر حال بافت رزین شما تخریب شده باید نوسازی شود. کار اصولی ساب زدن و اعمال مجدد رزین هست.

      موفق باشید

  2. سجاد گرایی گفته:

    سلام خسته نباشید ببخشید یه سوال داشتم من ساخت زیورآلات رزینی کار میکنم همه چی خوبه و براق هست اما وقتی زیورآلات خشک میشه انگار یک سری خش های ریز داره مثل دی وی دی خش دار و یا بعضی مواقع داخل قالب که رزین میریزم و کم میاد دوباره رزین درست میکنم و میریزم اما بعد خشک شدن قالب انگار یه مرزی در زیورآلات درست شده بنظرتون مشکل کجاست

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      ساخت زیورآلات بسیار حساس هست باید شرایط دمایی محیط را به صورت کامل رعایت کنید و نوسان دما نداشته باشید تا کیفیت به حداکثر برسد.
      اگر شمال یا جنوب کشور هستید و باید مراقبت زیادی هم برای رطوبت داشته باشید. خرید دستگاه رطوبت سنج و دماسنج بسیار تاثیرگذار است.
      نکات گفته شده در فصل سوم کتاب تکه چوبهای پولساز را با دقت رعایت کنید و کارگاه اصولی بسازید تا مشکلات سطح کار برطرف شود.

      موفق باشید

  3. user-1689723456 گفته:

    سلام من من یه میز با رزین درست کردم و بعد از خشک شدن کار انگار پرز هایی تو کارمه که نمیریم کارو از بین میبره رزینمو عوض کردم رنگ خمیریو اتاق رزین و در اوج ناباوری دوباره این اتفاق میوفته یه سری پرز میاد روی کار و باعث حفره میشه دلیلش چیه

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      اگر همه موارد را تغییر دادید بازهم پرز هست دلیل اصلی آلودگی محیط کار شماست. اگر نزدیکی محل کار، کارگاه نجاری یا ام دی اف هست و یا پنجره باز هست و یا کولر آبی و پنکه استفاده میکنید که دمندگی آن روی کار شما مینشیند میتواند ایجاد مشکل کند.
      فصل سوم کتاب تکه چوبهای پولساز را با دقت بخوانید و کارگاهتان را ایزوله کنید.

      موفق باشید

  4. زهرا گفته:

    یه سوال دیگه اینکه ممکنه به دلیل غلظت زیاد رنگ خمیری رزین حالت کشسانی پیدا کنه و خشک نشه؟

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام بر شما

      بله شما نهایتا 5 درصد وزن کل اپوکسی و هاردنر محاز هستید از رنگ های سازگار با اوکسی استفاده کنید و مخصوصاً در رنگ های جوهری و خمیری به دلیل مواد و حلال هایی که در آنها استفاده شده است روی رزین تاثیر مستقیم بگذارد.

      با احترام

  5. یلدا گفته:

    سلام ، ممنون از این همه مقاله های خوب ، آقای شاهسوندی عزیز ، در یک مقاله شما خواندم رزین خواه ناخواه به زردی می گراید ، البته در نور uv سرعت زرد شدن شدت پیدا میکند، سوال من این است حالا که سرانجام رزین زرد شدن است چرا ما باید تلاش کنیم برای ساخت یک اثر کم عمر ، من خودم دوتا کار رزین گرانقیمت از فرانسه آوردم و در کمد برای جهیزیه همراه خشک کن سیلیکون بود بعد از دوسال زرد شدن و کاملا از زیبایی شان کم شد. البته هر اثری عمری دارد و بعضی قابل تعمیر ، ولی یک اثر رزینی وقتی زرد شد دیگر قابلیت احیا ندارد، سپاسگزارم

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      بله کاملاً صحیح است.. هر ماده شیمیایی مزایا و معایبی دارد و اینهم جزو معایب رزین اپوکسی هست.. برای همین توصیه میکنیم کارهای انجام شده بیرنگ نباشند اگر مقداری رنگ ترکیب کنید دیگر زرد شدن روی آن نشان داده نخواهد شد.

      موفق باشید

  6. فرانک طاهری گفته:

    سلام
    برای اصلاح که میفرمایید یک لایه نازک برای ترمیم روی کار ریخته بشه مواقعی که کار اصلی با عمق یک یا دو میلیمتر انجام میشه چه کار باید کرد؟من داخل سینی چوبی که دکوپاژ کردم،یعنی رنگ کردم و داخلش طرح چسبوندم و روی کار رو باچسب چوب کاور کردم ،باعمق یک یا دو میلیمتر رزین غلیظ ریختم ،بعد از خشک شدن روی کار مثل حالت لونه زنبوری میشه ولی مات نیست براقه،یا رگه وموج هایی ایجاد میشه که توی نور مشخصه کاملا،یه جاهایی هم دون دونای خیلی ریزکنار هم ایجاد میشه که اصطلاحاً میگن پوست پرتقالی شده یا شایدم همون چشم ماهی هستش،ولی عمق ندارن روی سطح هستن فقط.بخاطر کنترل رطوبت کنارمیزم نمک و زغال قرار میدم ولی فکرکنم تاثیری نداره اصلا.

  7. محمد گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید یه سوال داشتم
    من توی کار به یه قضیه ای برخوردم
    بعد از خشک شدن و اتمام کار (میز چوب و رزین)
    بعد از چند روز رزین یک مقدار کمی (حدودا یک میلیمتر ) افزایش حجم میده و از سطح چوب بالاتر میاد
    میخواستم ازتون بپرسم آیا کسی این مشکل رو داشته یا اینکه میدونین باید چی کار کنم؟

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      این مورد طبیعی نیست افزایش حجم ناشی از گرم شدن بیش از حد رزین و انبساط آن است. یا رزینتان را تغییر دهید و یا ارتفاع لایه ها را کمتر کنید تا این مشکل برطرف شود. رزنیهای اسلو کیور با ارتفاع یک تا 1.5 سانت مشکلی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تایید شماره موبایل
لطفا "شماره موبایل" خود را همراه با صفر ابتدا وارد کنید

لطفا شماره موبایل همراه با “صفر” در ابتدا وارد شود

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد