چگونه اپوکسی را گرم کنیم؟ روش صحیح

روش گرم کردن اپوکسی

آیا گرم کردن رزین اپوکسی صحیح است؟

روش گرم کردن اپوکسی چیست؟

 

گرم کردن رزین اپوکسی یکی از روشهایی است که اپوکسی کاران در فصل زمستان از آن استفاده میکنند. ولی آیا گرم کردن رزین اپوکسی و هاردنر کمکی خواهد کرد؟

 

آموزش گرم کردن رزین اپوکسی

همه ما میدانیم که گرم کردن و حرارت دادن باعث انبساط و منعطف شدن مواد مختلف میشود ولی آیا این روش میتواند برای کار با رزین اپوکسی هم مفید باشد؟

در سری آموزشهای رزین کاری به این نکته میپردازیم که گرما میتواند روی ساختار مولکولهای اپوکسی و هاردنر اثر بگذارد و از نظر سرعت واکنش و سخت شدن به رزین کمک کند.

 

انواع مختلف حرارت دهی به رزین اپوکسی

1) گرم کردن رزین اپوکسی (جزء A) و هاردنر (جزء B) به صورت جداگانه (قبل از اختلاط)

2) مخلوط کردن اپوکسی و هاردنر » گرم کردن مخلوط » اعمال (اصلاً توصیه نمیشود)

3) مخلوط کردن اپوکسی و هاردنر » اعمال کردن روی سطح » گذاشتن داخل کوره برای پخت اپوکسی

 

دو عامل بسیار مهم در گرم کردن رزین

رزین اپوکسی و هاردنر برای واکنش هرچه بهتر به دو عامل مهم نیاز دارند:

1) دما  

2) زمان

هرچه دما بالاتر باشد زمان واکنش کوتاهتر میشود و اگر بخواهید زمان واکنش را افزایش دهید باید دما را پایین نگهدارید.

حتماً این مطلب آموزش اپوکسی را بخوانید:  اصطلاحاتی که همه اپوکسی کاران حرفه ای باید بدانند!

 

حرارت دادن به رزین چه جاهایی کاربرد دارد؟

گرم کردن اپوکسی و هاردنر بیشتر در مواردی کاربرد دارد که سرعت خشک شدن اپوکسی برای رزین کار مهم است.

مثلاً در کارخانجات سنگبری برای اینکه تعداد اسلب بیشتری توسط اپوکسی سنگ فرآوری شود، کوره های طبقاتی در خطوط کارخانه طراحی میکنند که به محض اعمال اپوکسی روی سنگ وارد کوره با دمای حدود 60 درجه شود و طی مدت زمان مشخصی خارج شود و رزین هم به صورت کامل پخت شده باشد. (البته کارخانجاتی هم هستند که به اشتباه سنگ را تا 80 درجه سانتیگراد گرم میکنند و اپوکسی به محض اعمال روی سنگ ژل میشود!)

 

حتما بخوانید!  آنچه باید درباره کار با رزین اپوکسی بدانید (از پایه تا ایده)

روش غیر اصولی!

رزین اپوکسی (منظورم جزء A  هست) به خودی خود غلیظ تر از هاردنر است و ممکن است در فصل زمستان بر اثر نگهداری اشتباه در فضای کارگاه باعث بالارفتن غلظت مواد شود. گرم کردن مستقیم رزین تا حدودی به خارج کردن مواد از ظرف کمک میکند ولی در کل کار غیر اصولی است و من گرم کردن رزین با شعله مستقیم را به هیچ وجه توصیه نمیکنم. 

بعضی از دوستان اپوکسی کار در کارگاهشان از شعله برای گرم کردن بشکه اپوکسی استفاده میکنند که اینکار بسیار آسیب زننده است و میتواند بافت اپوکسی را تخریب کند مگر اینکه کنترل شده باشد.

 

روش صحیح حرارت دهی به رزین چیست؟

اگر میخواهید اپوکسی را گرم کنید از 2 روش میتوانید استفاده کنید:

1) قرار دادن ظروف اپوکسی و هاردنر در آب گرم 50 درجه به مدت 20 دقیقه به صورت جداگانه

2) استفاده از اتاق گرم (گرم خانه) برای نگهداری اپوکسی و هاردنر

 

توصیه اپوکسی کار

اگر قصد شما از گرم کردن، رقیق شدن اپوکسی و پخش شدن و نفوذ بهتر است توصیه من این است که از رزین اپوکسی با غلظت کمتر استفاده کنید و رزین مخصوص کاری که میخواهید انجام دهید تهیه کنید تا این مشکل به صورت طبیعی حل شود. مثلاً اگر میز رزینی میسازید حتماً از رزین اپوکسی چوب استفاده کنید و برای زیورآلات رزینی باید رزین مخصوص زیورالات خریداری کنید.

 

نکته حیاتی!

بعضی از افراد سودجو به دلیل نداشتن علم شیمی و تجهیزات لازم حلالهایی مثل “زایلن” و “بوتانول” را به اپوکسی اضافه میکنند که باعث افت غلظت میشود و بویی مشابه بوی تینر دارد..

من و شمای تازه کار هم این رزین را خریداری میکنیم و بعد از cure شدن میبینیم روی کار سوزن سوزنی شد! یا روی سطح سوراخ سوراخ شد! حتی خیلی از موارد را داشتیم که به علت وجود حلال غیرمجاز در سیستم، افت حجم بعد از خشک شدن را شاهد بودیم.

دلیل این مشکلات وجود حلال است. حلال میخواهد آزاد شود و از سیستم خارج شوذ به همین دلیل مشکلات زیادی بوجود می آورد. پس سعی کنید از منابع مورد اعتماد خرید کنید و از اپوکسی های modified شده بدون حلال استفاده کنید.

 

حتما بخوانید!  خرید رزین دیجی کالا - اشتباه جبران نشدنی!

نکته آخر

دوستان زیادی از ما سوال میپرسند که اپوکسی از کجا بخریم؟ ما برای حل مشکل دوستان چند مدل اپوکسی با غلظت و مشخصات تایید شده توسط مهندس شاهسوندی (نویسنده کتاب تکه چوبهای پولساز) را در فروشگاه سایت قرار دادیم تا بتوانید خرید مطمئن داشته باشید. برای دیدن قیمت و مشخصات انواع رزین اپوکسی کلیک کنید.

دقت کنید قبل از شروع کار با اپوکسی حتماً باید کتاب آموزش اپوکسی را با دقت بخوانید تا از هدر رفت پول و زمانتان به شکل چشمگیر جلوگیری شود.

 

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد

با آرزوی موفقیت – تیم تحریریه اپوکسی کار

امتیاز شما (سمت چپ بیشترین امتیاز)
[امتیاز: 4.1]

112 دیدگاه برای “چگونه اپوکسی را گرم کنیم؟ روش صحیح

  1. علی بهرامی گفته:

    می خواستم بدونم دوره های آموزشی حضوری هم دارید یا خیر اگه دارید شرایطش چیه و چنده و یک شماره تماس بزارید لطفا

    • سجادی گفته:

      سلام دوست عزیز
      اطلاعات تماس ما در صفحه تماس با ما میتونید ببینید.
      تلفن: 02126406919
      بله کلاسهای حضوری هم درحال برنامه ریزی هست و برنامه آن روی سایت و کانال تلگرام اعلام خواهد شد.

      موفق باشید

  2. mohsenmsos1 گفته:

    سلام
    استفاده از رزین در دمای کم (هوای سرد) کمکی به زمان بیشتر دادن برای خارج شدن و یا کردن حباب ها از اپوکسی میکنه یا که این کار مشکل در روند پیوند هاردنر و رزین میکنه و نتیجه کار مطلوب نیست
    و این که از چه واکس جدا کننده ای برای قالب استفاده کنم که مشکلی از لحاظ سازواری با رزین نداشته باشه(قالبی که استفاده میکنم ام دی اف هست)
    ممنون

    • سجادی گفته:

      سلام دوست گرامی
      استفاده از رزین در هوای سرد(محیط کمتر از 25 درجه) یا رزین با دمای کمتر از 20 درجه به هیچ عنوان توصیه نمیشه چون به دلیل بالا رفتن غلظت ، حبابگیری خیلی سخت انجام میشه و پیوند بین اپوکسی و هاردنر به خوبی برقرار نخواهد شد.
      پس پیشنهاد میکنیم دمای رزین و هاردنر و همجنین دمای محیط را در محدوده ذکر شده حفظ کنید.
      در مورد واکس جدا کننده مناسب برای قالبهای MDF به زودی این محصول روی سایت قرار خواهد گرفت ، در حال حاضر میتونید از اسپری سیلیکون استفاده کنید(قبل از استفاده حتماً در نمونه کوچک تست شود)

      موفق باشید

  3. jilla9000 گفته:

    سلام.میشه مراحل درست کردن رزین از شروع تا توی قالب رو توضیح بدین.من از هر روشی استفاده کردم حبابهای خیلی ریز تو‌کارم ایجاد شد.از فندک .سشوار گرفتن.گرم کردن رزین و…حتی مقدار هاردنر هم کمتر کردم تا حبابا بیشتر فرصت داشته باشن خارج بشن اما باز کارم بدون حباب نشد

    • حامد شاهسوند گفته:

      سلام دوست عزیز
      تمامی مراحل در آموزش 6 مرحله ای بیان شده که میتونید از لینک زیر مشاهده کنید:
      https://epoxykar.com/epoxy-table-1

      برای حبابگیری هم مقاله زیر را مطالعه کنید:
      6 راه برای برطرف کردن حباب اپوکسی

      نکته: به هیچ عنوان مقدار هاردنر را دستکاری نکنید، کم کردن هاردنر هیچ تاثیری در کم شدن حباب ندارد و فقط استحکام رزین اپوکسی را کم میکند.

      • یاس گفته:

        سلام سطح چوب گردو را با رزین اپوکسی دو جزیی با نسبت کاملا درست ۲ به ۱ اعمال کردم ولی بعد از خشک شدن بصورت پوست پرتغالی و دون دون شد.چطوری مشکلو حل کنم.ممنون

        • حامد شاهسوندی گفته:

          سلام بر شما

          درصورت تمایل میتوانید به پشتیبان تلگرام عکس از مشکلتان ارسال کنید تا راهنمایی شوید دوست عزیز

          با احترام

  4. شیدا گفته:

    سلام وقت بخیر
    برای گرم کردن . اگه هاردنر و رزین رو جداگونه گرم کنیم و جفتشون رو به یک دما برسونیم بهتر هست ؟ یا فقط رزین رو گرم کنیم ؟

    • حامد شاهسوند گفته:

      سلام
      معمولاً رزین اپوکسی نسبت به دما حساستر است ولی اگر هردو در آب گرم قرار داده شود و همدما شوند بهتر است و سپس مخلوط کنید.

  5. نیکومرام گفته:

    سلام وقت بخیر،اگه رزینی که روی سطح مورد نظرمون با دمای محیط 25 درجه سانتی گراد ریختیم بعد از 24 ساعت وارد کوره با دمای بین 35 تا 40 درجه به مدت 6 تا 8 بزاریم و بعد از این تایم مجددا کوره را خاموش کنیم،آیا مشکلی برای رزین بوجود میاد؟و آیا برای خشک شدن کامل رزین همین دو روز با این شرایط کافی هست؟

    • حامد شاهسوند گفته:

      سلام دوست عزیز
      بستگی به ارتفاع و حجم رزین دارد در حالت آزمایشگاهی، شرایط آزمایشگاهی و با ضخامت یک میلیمتر ممکن است فول کیور شود ولی برای ضخامت بیشتر احتمال این مساله کم است و نیاز به زمان بیشتری دارد.
      ژل تایم رزین هم بسیار مهم است و بنا بر فرمولاسیون متفاوت است.

  6. mr_m_neshan گفته:

    کارهای جالبی است ، امیدوارم بتوانم حداکثر استفاده از این گروه بکنم

  7. نیکومرام گفته:

    سلام
    ممنونم از پاسخگوییتون،آیا امکار داره رزین بعد از خشک شدن هوا بکشه و باعث بشه کاغذی که کف پولک چسبیده شده را از کف پولک جدا کند؟ و آیا فرم هندسی پولک استفاده شده میتونه در مشکلاتی که برای رزین بوجود میاد موثر باشه؟

    • حامد شاهسوند گفته:

      سلام
      ممکنه کاغد پولک شما به دلیل تماس با رزین اپوکسی خیس خورده و جدا شده است،میتوانید ابتدا مقدار کمی رزین استفاده کنید تا اغشته شده و پس از کیورینگ کامل در محل فیکس شوند سپس لایه های بعدی را اعمال کنیدبله اگر فرم هندسی پولک طوری باشد که هوا در زیر آن تجمع کند باعث خواهد شد که حباب ایجاد شود.

  8. نادر هاشمی گفته:

    با سلام – برای اینکه حالت محدب به سطح کار بدهیم ( در مورد زیورآلات ) باید چکار کنیم . من وقتی رزین را از قالب در می آورم سطح کار تخت و لبه های آن تیز می باشد . لطفاراهنمایی کنید.

    • حامد شاهسوند گفته:

      سلام..
      باید موقع ریختن رزین درون قالب، وقتی رزین لب به لب قالب رسید باز هم چند قطره دیگر اضافه کنید تا قوس دلخواه شکل بگیرد، به دلیل کشش سطحی رزین سرریز نخواهد شد و حالت محدب به کار شما میدهد.

      • نرگس گفته:

        سلام
        من رزین رو داخل قالب ریختم اما حالت محدب به خودش نگرفت. برای حالت پذیری چه کاری باید انجام بدم؟ ممنون

        • کارشناس اپوکسی کار گفته:

          سلام

          از چه کد رزینی استفاده کردید دوست عزیز؟

          • جواد فرخی گفته:

            سلام وقت بخیر از رزین های نیمه غلیظ(فست) برای چه کارهای میتونیم استفاده کنیم

          • حامد شاهسوندی گفته:

            سلام بر شما

            از این نوع رزین ها اکثرا برای ساخت قطعات دکوراتیو و تابلوها استفاده میشود تا هم بافت ایجاد شود و هم از روی بوم یا قطعه میزان کمتری ریزش داشته باشد تا هدر رفت رزین کمتر شود.

            با احترام

  9. علیرضا گفته:

    با سپاس از شما .مشکلی که دارم آینه که در انتهای قالبم که حدود 4 سانتیمتر ه پس از سفت شدن رزین، شروع به بوجود آمدن حبابهای بزرگ در کنار گوشه های پایین کار میکنه وبزرگ و بزرگتر میشه.چطور میتونم این مشکل را رفع کنم.

    • حامد شاهسوند گفته:

      سلام بر شما
      رزین اپوکسی را با چه جسمی ترکیب کرده اید که ایجاد حباب میکند؟

      • مهدی گفته:

        سلام. من روی یک نقاشی با سطح محدب رزین اپوکسی ریختم و خشک شد اما روش یه جاهایی جا خالی شده.دوباره رزین اپوکسی بریزم روش میتونم سطح صاف بدست بیارم؟

        • حامد شاهسوند گفته:

          سلام
          اونجایی که رزین فرار کرده جاهایی بوده که با رنگ زیرین سازگاری نداشته یا قسمتی بوده که چرب بوده و رزین فرار کرده. اگر حدس میزنید به یکی از این دلایل بوده رزین مجدد هم کمک نخواهد کرد.

    • نوری گفته:

      سلام و عرض ادب و احترام.بسیار سپاسگزار از شما دوست عزیز که صبورانه به سوالات دوستان پاسخ می دهید.به امید خدا میخواهم کار با رزین بر روی سفال را شروع کنم.امیدوارم با ویدیوهای اموزشی شما به مقصود برسم.با تشکر

  10. soshiyant1370 گفته:

    سلام. توی هاردنر من یه سری دونه های سفید هست. چطور میشه از بین بردشون؟ گرما مقدارش رو کمتر میکنه ولی بازم هستن

    • حامد شاهسوند گفته:

      سلام بر شما
      این به چند دلیل است:
      1- هاردنرها در مجاورت با دی اکسید کربن هوا شروع به واکنش میکنند و ممکن است کمی سفیدک بزند.
      2- اگر درب ظرف را محکم نبندید هوا وارد شده و سفیدک میزند.
      3- محل نگهداری اپوکسی و هاردنر سرد بوده و باعث ایجاد سفیدک شده است. دمای محیط نگهداری باید بالای 25 درجه باشد.
      4- زمان زیادی از باز شدن درب ظرف میگذرد، اگر پلمب باز شود بهتر است برای حفظ کیفیت رزین و هاردنر در عرض یکماه مصرف شود.

  11. رضا گفته:

    سلام وقت بخیر…
    شما تو توضیحاتی که دادین گفتید که ماده ای به نام زایلن باعث ترک میشه..
    تو رزین و هاردنر چوب اگر مقدار مواد مخلوط شده بالای ۱۰ کیلو باشه در فرایند شیمیایی و حرارتی که داره ترک خوردگی اتفاق میوفته ؟؟؟
    یا بخاطر همین محلول زایلن هست این ترک ها
    چون به من گفتن که مخلوط مواد رو تو چند دفعه با حجم کم اضافه کتم این درسته؟؟؟

    • حامد شاهسوند گفته:

      سلام دوست عزیز
      زایلن و دیگر حلالهایی که با اپوکسی برای رقیق کردن آن مخلوط میشود باعث ایجاد نقاط آتشفشانی (سوزنی) روی کار میشود.
      دلیل ترک خوردن در حجم بالا، ژلتایم کوتاه رزین و بالارفتن دما بر اثر واکنش اپوکسی و هاردنر است که در حجم زیاد خیلی سریعتر پیش میرود.

        • حامد شاهسوند گفته:

          سلام
          این مورد به دلیل خصلت رزین و ایجاد دما به صورت تصاعدی قابل انجام نیست.
          باید از رزینهای بسیار تنبل استفاده کنید که خشک شدنشان ممکن است 3-4 روز زمان نیاز داشته باشد.
          دقت کنید بعضی از فروشندگان بی اطلاع ممکن است بگویند میزان هاردنر را کم کنید تا دما ایجاد نشود، ولی اینکار بسیار بسیار خطرناک و جبران ناپذیر است چون میز شما به هیچ وجه استحکام نخواهد داشت و با کمترین فشار تغییر شکل میدهد.

        • علی گفته:

          سلام خسته نباشید…
          آیا ساخت وسایل تزئینی با رزین اپوکسی کار سخته و قبل از کار نیاز به آموزش جدی است؟

          • حامد شاهسوندی گفته:

            سلام

            اگر آموزش ها و کتاب را به دقت مطالعه کنید میتوانید با همت و تجربه موفق شوید ولی اگر میخواهید حرفه ای کار کنید و به عنوان حرفه به این کار تکیه کنید باید آموزش حرفه ای هم ببینید.

            با احترام

  12. شیوا گفته:

    سلام ممنون از مطالب خوبتون. برای خشک کردن اپوکسی در سطح کم مثلا استفاده برای جواهرات میشه از دستگاه های uvاستفاده کرد؟ من فقط میخوام برای ساخت زیورالات و وسایل تزیینی از اپوکسی وهاردنر استفاده کنم ولی نمیدونم دقیق باید چکار کنم ک زودتر اپوکسیم خشک بشه میشه راهنماییم کنید؟ استفاده از گرمای سشوار مناسبه؟

    • حامد شاهسوند گفته:

      سلام
      برای دستگاه UV دقت کنید که رزین شما هم باید این قابلیت را داشته باشه که اکثر رزینها ندارند.
      سشوار خوب نیست چون موج ایجاد میکنه میتونید داخل فر قرار بدید با دمای 60 درجه بعد از 3-4 ساعت بسته به نوع و حجم رزین سخت خواهد شد.

  13. نادر گفته:

    با سلام
    من روی شن به ارتفاع ۱۰ سانتی متر میخوام رزین بریزم ولی بیشتر از یکی دو سانت نمیخوام پایین بره .کاری میشه انجام داد؟ متشکرم

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام

      میتونید لایه های زیرین را رزین کار کنید و بعد در ارتفاعی که مد نظرتان هست شن را اعمال کنید و سپس دوباره رزین بریزید.

      با احترام

  14. رها گفته:

    سلام. ممنون از مطالب مفیدتون…
    من یه تو گردنی رزین دارم که توش یه پلاک طلا هست. میخوام بفروشمش ولی طلافروشها نمیدونن چجوری باید طلا رو ازش خارج کنن. راهی هست که بتونم رزین رو ذوب کنم و پلاک رو از توش در بیارم؟؟ ممنون میشم اگر کمکم کنید…

    • حامد شاهسوند گفته:

      سلام دوست گرامی
      اگر 130-180 درجه سانتیگراد رزین را گرم کنید (بسته به نوع رزین) به صورت نیمه جامد و ژل تبدیل شده و میتوانید طلا را از قالب خارج کنید.

  15. Amin گفته:

    سلام
    من میخواستم یه
    انگشتر یا
    گردنبند
    بسازم باید
    از چه چیزی
    استفاده کنم ممنون

    • حامد شاهسوند گفته:

      سلام

      میتوانید از رزین کد j1028 استفاده کنید.

      با احترام

  16. آرش گفته:

    سلام و خسته نباشد .میخواستم بدونم برای اینکه رزین و هاردنر قاطی میشه چه کار کنم که وقتی نقاشی میکنم زود زله نشه و بتونم رزینم رو تا اتمام کارم روان نگه دارم

    • حامد شاهسوند گفته:

      سلام

      باید ژل تایم را کنترل کنید،لطفا مقاله مربوطه را از روی وبسایت مطالعه کنید.
      بسته به نوع رزین مورد استفاده،رنگ و دمای مواد و دمای محیط و ابعاد کار این زمان متفاوت خواهد بود.

      با احترام

  17. جهانگیر گفته:

    سلام میخواستم بدونم اکه مواد کامل و درست مخلوط شده باشه و بر کاری اعمال بشه چند ساعت زمان میبره که کار کاملا گرفته باشه و دمای معمولی

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام

      بسته به نوع رزین و هاردنر مصرفی و میزان مواد متفاوت هست.

      با احترام

  18. hasantaash گفته:

    سلام و تشکر از راهنمایی های مفیدتون
    من یه قطعه به ضخامت 2 سانتی متر ریختم و بعد از سخت شدن از قالب خارجش کردم. حالا و قتی در دمای 30 درجه سانتیگراد قرار میگیره نرم میشه و میشه خمش کرد. برای رفع این خصوصیت که پیدا کرده چکار میتونم انجام بدم که سختی آن در این دما پایدار بمونه و تغییر شکل پیدا نکنه.

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام

      از چه کد رزینی استفاده کردید؟
      نسبت اختلاط را رعایت کرده اید؟
      نحوه وزن کردن و اختلاط را بفرمایید.
      از رنگ استفاده کرده اید و یا شفاف هست؟
      دمای محیط در حین کیورینگ چند درجه سانتی گراد بوده است؟
      بعد از چند روز از قالب خارج کرده اید؟

      • hasantaash گفته:

        سلام مجدد و تشکر
        با ترازوی دیجیتال و همزن با دور 200 دور
        شفاف کار کردم
        در دمای 25 درجه اجرا کردم (کنترل شده با دماسنج دیجیتال)
        پس از 4 روز رزین سخت شده رو از قالب خارج کردم

        • حامد شاهسوند گفته:

          سلام بر شما
          تا اینجا مراحل شما درست بوده البته به شرطی که نسبت را به درستی رعایت کرده باشید چون به هیچ عنوان نباید در 30 درجه نرم شود.
          همینطور که نمونه کار دوستان را در تلگرام و اینستاگرام میبینید و همچنین تستهای بسیار زیادی که ما به صورت هفتگی انجام میدهیم این مورد گزارش نشده است چون شما فرض کنید این اتفاق در یک میز بیافتد چه فاجعه ای خواهد بود!!!
          ترازو را مجدداً کالیبر کنید و با ترازوی دیگری همزمان چک کنید.
          نسبتها را هم مجددا چک کنید مثلاً اگر 100 گرم هاردنر بر دارید باید 300 گرم هم اپوکسی بردارید و مجموع میشود 400 گرم.

          موفق باشید

  19. B گفته:

    سلام من برای کار هنری از رزین صنعتی و هاردنر پلی آمیدی استفاده کردم و نسبت ترکیبشون هم رعایت نکرده بودم و یه مدت طولانی زمان برد تا کارم خشک بشه. آیا بعد از خشک شدن این رزین ها سمی و خطرناکند؟

    • حامد شاهسوند گفته:

      سلام
      بعد از خشک شدن اگر نسبت اختلاط را صحیح رعایت کرده باشید حساسیت زا نخواهد بود.
      مقاله شرایط ایمنی کار با اپوکسی را مطالعه کنید.

      موفق باشید

  20. Mzn گفته:

    سلام
    من رزین کره ای و هاردنر از بازار خریدم .. رنگ کدر داشت فروشنده گفت بخاطر محیط سرد مغازه هستش توی محیط گرم بمونه شفاف میشه .. الان دو روز هست توی دمای خونه کنار شوفاژ هست ولی همونطور کدر مونده .. چه روشی استفاده کنم که شفاف شه ؟باید تو آب جوش بزارم که شفاف شه یا اصن با هیچ روشی شفاف نمیشه الکی گفتن ??

    • حامد شاهسوند گفته:

      سلام

      من اطلاعی از مشخصات فنی رزینی که حریداری کردید ندارم ولی اگر هاردنر کدر هست که به احتمال زیاد خراب شده ولی اگر رزین مثل یخ زدگی شده است ظرف انرا برای 15 تا 20 دقیقه در اب 50 تا 60 درجه قرار دهید اگر به علت سرما باشد این مشکل بر طرف خواهد شد.

      با احترام

  21. rahimipour67 گفته:

    سلام من یه 4 لیتری هاردنر خریدم به اخر ظرف که رسیدم هاردنر جدا نمیشه مثل سنگ شده . میشه گرمش کرد ؟

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام

      به احتمال زیاد درب ظرف شما باز مانده بوده و هوا کشیده است و هاردنر با دی اکسید کربن هوا واکنش داده است،اگر هاردنر سفیدک زده است دیگر قابل استفاده نیست.

      با احترام

  22. Rajabi گفته:

    سلام و وقت بخير
    من به تازگي مشغول تجربه كسب كردن با رزين شده ام.
    آخرين باري كه اپوكسي و هاردنر و به نسبت ١/٢ تركيب كردم حرارت بسيااار زيادي همراه بخار ازش خارج شد به قدري كه ظرف رو نميشد در دست گرفت. و با وجود حرارت زياد در مدت زمان بسيار كمي (حدودا ٥ دقيقه ) رزين به حالت ژله اي در اومد و كاملا سفت شد.
    چه دليلي ممكنه باعث سريع سفت شدنش و حرارت زيادش شده باشه؟
    البته متاسفانه دماي هوا كمي سرد بود، ممكنه سرد بودن هوا باعث اين اتفاق شده باشه؟

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام

      سرد بودن هوا باعث به وجود آمدن این مشکل نبوده است.
      از درستی نسبت اختلاط مطمئن هستید؟ از کالیبره بودن ترازوی خود مطمئن هستید؟ از رنگ استفاده کردید یا بی رنگ؟از چه کد رزینی استفاده کردید؟
      دقت کنید که بخارات حاصل از استفاده نادرست از رزین و جوشیدن رزین آن سمی هستند و نباید تنفس شوند.(مقاله نکات ایمنی را مطالعه کنید)

      با احترام

  23. saeedk گفته:

    سلام من براب كار چوب نوعي رزين به مقدار خيلي زياد خريد كردم كه مشكل بزرگي كه داره در لايه هاي دوم و سوم بشدت داغ ميشه و خيلي سريع سفت ميشه و اصلا ژل تايم نداره و در لايه هاي آخر رزين فوقالعاده داغ و سفت ميشه جوري كه چند بار ترك خورده …

    الان اين رزين خريداري شده و چاره اي جز مصرف كردنش ندارم خواستم اگه ممكنه راهكاري ارائه بديد براي طولاني كردن واكنش و كم كردن دماي واكنش

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام

      دمای محیط را بین 20 تا 25 درجه نگهداری کنید و لایه های نازکتر اعمال کنید. برای اعمال لایه های بعدی صبر کنید تا لایه های زیرین کامل سرد شود.

      با احترام

  24. سیاوش گفته:

    سلام…
    من وقتی فندک روی کارمیگیریم برای حبابگیری،رزین داغ میکنه وبخارتولیدمیکنه واززبرکارحبابهای مذاب مانندی تشکیل میشه که کلاکارخراب میشه.واینکه اون بخاری که ازرزین خارج میشه به آدم آسیب رسان هست یاخیر؟
    ممنون میشم راهنمائیم کنید.

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام

      اصول شعله گیری را رعایت کنید و مقاله آموزش مرتبط را مطالعه کنید و در کتاب تکه چوبهای پولساز به طور کامل آموزش داده شده است.

      بله بخارات حاصل از جوشیدن و گرم شدن بیش از حد رزین خطرناک میباشد و نباید تنفس کنید،برای حفظ سلامتی خودتان مقاله مربوط به نکات ایمنی را مطالعه کنید.

      با احترام

  25. سیاوش گفته:

    میبخشین من مجددسوال میکنم:
    آیامیشه کلاروی کارفندک وشعله نگیریم،وبجاش ازسشواراستفاده کنیم؟

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام

      از سشوار میتوانید برای بازی با رنگ ها استفاده کنید و یا در لایه اول استفاده کنید و برای لایه های بعدی موجب موج افتادن روی کار میشود.

      با احترام

  26. شهاب گفته:

    با درود و خداقوت خدمت شما دوست گرامی ، ی مشکلی من داشتم اینکه وقتی کارم با رزین رو انجام میدم و ارتفاعش حد اکثر 1 سانتی متر هستش کلا 1 روز زمان میبره تا کامل سفت شه کار ، اوایلش یعنی تا یکی دو ساعت اول هیچ حبابی دیده نمیشه ( فقط همون حباب هایی ک موقع مخلوط کردن بوجود میاد ک اونا هم سریع آزاد میشن) اما بعد از 2-3 ساعت حباب های خیلی زیاد و ریز توی کار شروع میکنه ب شکل گرفتن و تا اخر هستن و هی بیشتر میشن تا تموم شه زمان سفت شدن ، خواستم بدونم چطوری میشه حل کرد این جریان رو ، قالبم هم سیلیکونی هستش و هم برنجی ، رزین هم نسبت 1به2

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام

      لطفا به پشتیبانی تلگرام به شماره 09393049805 عکس ارسال کنید تا راهنمایی شوید.

      با احترام

  27. حمیده گفته:

    با سلام. آیا دستگاهی برای خشک کردن رزین اپوکسی که uv نیست در زیور آلات داریم؟

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام

      خیر، برای بالا بردن سرعت حشک شدن رزین اپوکسی و هاردنر میتوانید دمای محیط را بالا ببرید که قطعاً خطر جوشیدن و یا ایجاد حباب نیز با این مسئله افزایش پیدا میکند که توصیه نمیکنیم انجام دهید.

      با احترام

  28. احلام گفته:

    سلام وقت بخیر
    یه مبز با ارتفاع ۱.۵ سانت درست کردم اول هاردنر رو توی ظرف ریختم رنگ پودری صدفی رو قاطی هاردنر کردم بعد رزین رو اضاف کردم یکمی قاطیش کردم و ظرفمو توی اب جوش گذاشتم و موادمو قاطی کردم بعد از چند دقیقه اجازه دادم موادم استراحت کنه روی میز ریختم رزینم خیلی گرم شدرزین سریع به ژل تایم رسید و ۲۰ دقیقه بعد رزین روی کارم خشک شد ایا این راهی که رفتن اشتباه بود؟؟

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام دوست عزیز

      اگر مواد اولیه را در دمای سرد نگهداری میکنید،میتوانید قبل از اختلاط برای حدود 20 دقیقه در آب دمای 50 تا 60 درجه سانتی گراد قرار دهید سپس توزین کنید و اپوکسی و هاردنر را با توجه به نسبت اختلاط مخلوط کنید.

      با احترام

  29. سالومه اسماعیلی گفته:

    سلام و خسته نباشید آیا دلیل اینکه روی بوم رزین خشک شده به صورت حفره حفره خالی میمونه ، میتونه به دمای پایین محیط کارگاه بستگی داشته باشه و یا مربوط به ضخامت کم رزین پوششی است
    واینکه راه حل این مشکل (عدم ایجاد حفره های خالی) چگونه است
    سوال دیکه ای هم دارم الان تابلو نقاشی من که روی اون از پوشش رزین استفاده کردم بعد از خشک شدن حفره های خالی ایجاد شده ، امکانش هست که از یک لایه دیگه رزین با ضخامت بیشتر برای پوشش آن استفاده کنم؟

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام

      میتواند به دلایل مختلفی این اتفاق افتاده باشد،میتوانید عکس از کار به پشتیبانی تلگرام به شماره 09393049805 ارسال کنید تا بررسی و راهنمایی شوید.

      با احترام

  30. محدثه گفته:

    سلام . و خسنه نباشید

    رزینم روی سطح ریختم . تقریبا از رعایت کردن همه موارد اطمینان دارم. هم زدن . ترازو . نسبت اختلاط. رطوبت محیط. ولی بعد از ۳ روز کارم کامل خشک نشده. ظاهرا خشکه ولی وقتی ناخن میکشم فرو میره. من کوره یا فر ندارم خواستم بدونم بنظر شما اگه روی شوفاژ خونه قرارش بدم کمکی میکنه؟؟؟

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام دوست عزیز

      میتوانید به پشتیبانی تلگرام به شماره 09393049805 پیغام ارسال کنید تا مشکل شما بررسی و راهنمایی شوید.

      با احترام

  31. شیوا گفته:

    ایا وقتی رنگ جوهری با ترکیب اصافه کنیم دیر تر از رنگ های پودری و خمیری و اکرلیک خشک میشه.

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما

      بستگی به میزان رنگ جوهری مصرفی ،متفاوت هست ولی عموماً به دلیل وجود حلال داخل رنگ های جوهری،باعث کاهش ژل تایم میشود.

      با احترام

  32. امیر پرسا گفته:

    سلام و خسته نباشید
    بنده تو ساخت زیورآلات یه مشکل دارم که بعضی وقتا که میریزم رزینم رو روی چوب بعد ۱۰ دقیقه خیلی داغ میشه و سریع خشک میشه به حدی داغ میکنه که نمیشه تو دست هم گرفت دلیلش چی میتونه باشه همه چی رو هم رعایت کردم

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام

      ژل تایم رزین مصرفی تان را بررسی کنید و مطابق دستور العمل رزین تان کار کنید.

      با احترام

  33. هانیه گفته:

    با سلام. آیا قرار دادن قطعات رزینی که کاملا سفت و شیشه ای شدن درون فر مشکلی ایجاد میکنه…من با فیمو کار میکنم و برای قسمتایی از کارم می‌خوام از قطعات رزینی استفاده کنم. اگه همراه فیمو این قطعات داخل فر برن نمی‌شکنند

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر مشا

      رزین های اپوکسی تحمل دمایی بالایی نداردند و نهایتا تا دمای 70 درجه را میتوانند تحمل کنند و در دماهای بالاتر تخریب میشوند.

      با احترام

  34. نظریان گفته:

    سلام وقتتون به خیر ما از رزین برای براق کردن سرامیک استفاده کردیم ولی قبل از این که خشک شده حدود دو روز بعدش وسیله چیدیم روش و راه رفتیم الان سرامیکا شدیدا چسبناک شدن و نمیشه هیچ کاری کرد. دو بار با تینر پاک کردیم بهتر شده ولی هنوز چسبناکه. ممنون میشم راهنمایی کنین که چی کار باید بکنیم؟ با بخار شوی بخار گرم بدیم یا استون؟

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام دوست عزیز

      میتوانی به پشتیبانی اپوکسی کار در تلگرام عکس ارسال کنید تا بررسی و راهنمایی شوید.

      با احترام

  35. سعید گفته:

    سلام وقت بخیر
    من داخل کاری که رزین کار میکنم ارتفاعش ۶سانت هستش و پس از ریختن رزین و زمان برای خشک شدن هم ترک میخوره اطراف کار و هم خیلی گرم میشه.به نظرتون اگر رزینو مثلا دوسانت دوسانت بریزم و اجازه بدم خشک بشه و بعد لایه بعدی بریزم مشکلم حل میشه؟

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام دوست عزیز

      ارتفاع و حجمی از رزین که میتوانید به صورت یکباره استفاده کنید کاملا به ژل تایم و فرمولاسیون ساخت ان ها بستگی دارد.لذا از فروشنده و یا تولید کننده رزینی که خریداری کردید ژل تایم را سوال کنید و مقالات مربوط به کنترل ژل تایم را مطالعه کنید.

      همچنین در کتاب تکه چوبهای پولسار نیز مفصل در این مورد تدریس شده است.

      با احترام

  36. سلام گفته:

    سلام وقتتون بخیر میتونم روی لیوان سفالی اپوکسی بریزم که قابل استفاده بشه؟مثلا داخلش بشه چای ریخت!

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما
      قسمت بیرونی و پایین لیوان مشکلی نیست نباید با دهان و مواد غذایی ارتباط مستقیم داشته باشد.

  37. الهه گفته:

    سلام خسته نباشید…عذر میخوام من از هاردنرم مدتی استفاده نکردم و زرد شده…شنیدم که میشه با گرم کردن دوباره شفاف بشه.درسته؟؟و اگه آره با چه روشی‌گرمش کنم؟اصلا درسته همچین چیزی؟کلا چیکارش کنم دوباره شفاف بشه؟

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام
      خیر رنگ این هاردنر برگشت پذیر نیست به دلیل گذر زمان این مورد پیش آمده و گرم کردن هم کارایی نخواهد داشت.
      برای کارهای حساس استفاده نکنید کارهای تستی مشکلی نیست.

  38. niloofar گفته:

    سلام وقتتون بخیر من یک بوم ۸۰در۱۲۰دارم میخام روش رزین بریزم چقد رزین نیاز دارم؟میخام زمان سفت شدنش یکم بالا باشه میشه بگین از چه نوع رزینی استفاده کنم؟رزینی ک من خریدم از نوع رقیق بود ولی الان خیلی سفت سخت میتونم کار کنم باهاش چیکارش کنم؟

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما

      متوجه منظور شما از اینکه فرمودید رزین رقیق خریداری کردید ولی الان سفت و سخت شده را متوجه نمیشوم.
      برای محاسبه میزان رزین اپوکسی و هاردنر به این صفحه محاسبه مراجعه کنید.

      با اجترام

  39. Sanaz_art.gallery گفته:

    سلام
    خسته نباشید
    میشه سینیِ رزینی رو که کج شده با سشوار اون قسمت رو گرم کرد و بعد صافش کرد!؟
    یا اینکه سینی خراب میشه!؟!!
    ممنون میشم جواب بدین

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلاک بر شما

      بله می توانید در مواقع اضطراری این کار را انجام دهید.

      با احترام

  40. Sepideh chenari گفته:

    سلام، من کار زیور الات انجام میدم، اخیرا خروجی کار خوبی ندارم، با وجود گرفتن فندک حباب ریز همچنان وجود داره، فکر میکنم به دلیل باز بودن در ظرف رزین و هاردنر هوا کشیده، ایا راهی هست مشکل رو برطرف کرد، مثلا میشه ظرف رزین و هاردنر رو توی اب گرم قرار داد؟ راهنماییم کنید لطفا

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما

      قرار دادن رزین اپوکسی و هاردنر داخل آب گرم باعث میشود ژل تایم شما کوتاه شود اگر رزین مصرفی شما این امکان را دارد میتوانید انجام دهید.

      در صورت تمایل میتوانید به پشتیبان تلگرام پیغام ارسال کنید تا راهنمایی شوید.

      با احترام

  41. احسان گفته:

    سلام حداکثر ریختن رزین برای درست کردن میز رزین اپکسی چند سانت هستش؟

    • حامد شاهسوندی گفته:

      سلام بر شما

      میزان ارتفاع و حجمی که میتوانید در هر مرحله آماده کنید ارتباط مستقیم به ژل تایم رزین مصرفی شما ، دمای محیط و دمای اولیه مواد شما هنگام کار کردن دارد دوست عزیز

      با احترام

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام بر شما

      لطفا به قسمت دوره ها مراجعه کنید و مطالعه کنید و یا با دفتر تماس بگیرید تا راهنمایی شوید .

      شماره تماس دفتر 02126806282

      با احترام

  42. miolaia گفته:

    سلام ببخشید اگر رزینی رو که (خشک) شده در دمای حدود 130 درجه داخل فر بزاریم برای مدت کوتاه حدودا یک ربع امکان خراب شدن رزین هست؟

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام بر شما

      بله تحمل دمایی اکثر رزین های موجود در بازار ایران نهایتا تا 70 درجه هست.

      با احترام

  43. سعید گفته:

    سلام وقت بخیر…آیا رزین هایی که خشک شده اند و قالب گیری شده اند را میتوان با گرم کردن در دمای 100 درجه یا 120 درجه نرم کرد ؟ یا به عبارتی به دمای Tg برسانیم؟
    من روی پایان نامه کار میکنم به کمک نیاز دارم..سپاس از همکاری شما

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام بر شما

      بله اکثر رزین های اپوکسی موجود در بازار ایران Tg حدود 80 درجه سانتی گراد دارند.

      با احترام

  44. جمشیدیان گفته:

    من یک تابلو دریا دوست کردم تا الان چند لاله رزین ریختم ولی دولایه اخری باز هم چروک شده و کلی حفره ایجاد شده تمام نکات رو بدقت انجام دادم ای مشکل رو واسه سینی نداشتم فقط واسه تابلو نمیدونم چه کار کنم خیلی رزین تا الان خرجش کردم چاره من چیه

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام

      میتوانید به پشتیبان تلگرام یا اینستاگرام عکس از مشکلتان ارسال کنید تا راهنمایی شوید.

      با احترام

  45. موسوی گفته:

    سلام
    میخواستم بدونم مخلوط کردن دو جز به صورتی که ظرف رزین وهاردنر درون یک ظرف دیگر آبجوش باشد کاردرستی هست؟

    • کارشناس اپوکسی کار گفته:

      سلام بر شما

      اگر رزین شما خیلی خیلی غلیظ هست که مجبورید قبل از استفاده پیش گرم کنید، بهتر است بعد از اینکه ظرف های اپوکسی و هاردنر به صورت جداگانه برای حدود 15 تا 20 دقیقه در آب در دمای حدود 60 تا 50 درجه سانتی گراد بوده را در یک ظرف جداگانه بیرون از آب گرم توزین و مخلوط کنید چون گرمای زیاد باعث کاهش چشمگیر زمان ژل تایم میشود و زمان کار را برای شما کوتاه میکند.

      با احترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال سفارشات فقط تا 19 اسفند امکانپذیر است. فرصت را از دست ندهیدورود به فروشگاه
+